- Dyrere for de fleste å kjøpe bil

Årets statsbudsjett legger opp til en belønning av biler med lave CO2-utslipp. Men NAF mener finansminister Kristin Halvorsen er «juksemaker pipelort».

Eksos
Foto: JOE RAEDLE / AFP

I forslaget til nytt statsbudsjett ønsker regjeringen å presse folk til å kjøpe miljøvennlige biler med lavt CO2-utslipp og lav effekt.

Engangsavgiften som staten tar når du kjøper ny bil, er styrt av tre faktorer: Vekt, utslipp og motoreffekt.

Les også: Dette betyr budsjettet for deg

Les: Alt om statsbudsjettet

Billigere å kjøpe miljøvennlig

Fra neste år foreslår regjeringen at det blir billigere å kjøpe lavutslippsbiler som slipper ut under 120 gram CO2 per km. Engangsavgiften senkes med over 20 prosent for disse bilene.

Finansdepartementet har laget en kalkulator som viser endringer i bilavgiftene.

Test kalkulatoren her.

I tillegg senkes avgiften for biler som har lav effekt. Staten vil ha mindre penger i avgifter for de første 65 kW som bilen er utstyrt med (tilsvarer 87 hestekrefter).

Forslaget til endringer i engangsavgiften innebærer for eksempel at en bil med CO2-utslipp på 100 g/km og effekt på 70 kW (95 hk) får en reell avgiftslettelse på om lag 7150 kroner.

Slik blir de nye engangsavgiftene når du kjøper ny bil:

Engangsavgift på kjøretøy

Engangsavgift på kjøretøy
Personbiler

Gjeldende sats

Forslag

Endring i prosent

Første 1 150 kg

35,04

35,67

1,8

Neste 250 kg

76,37

77,74

1,8

Neste 100 kg

152,76

155,51

1,8

Motoreffekt kr/kW

Første 65 kW

127,44

55,10

-56,8

Neste 25 kW

531,00

481,00

-9,4

Neste 40 kW

1274,39

1297,33

1,8

CO2-utslipp, kr per g/km

Første 120 g/km3

-500,00

-609,00

- 21,8

Neste 20 g/km

526,00

725,00

37,8

Neste 40 g/km

531,00

731,00

37,7

Neste 70 g/km

1486,78

1704,00

14,6

«Knekkpunktet» er et CO2-utslipp på 153 g/km. Alle biler som slipper ut mer enn dette vil få en innstramming i engangsavgiften, sier departementet.

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet på nye biler som ble solgt i Norge i september var 145 g/km.

- Dyrere med «vanlige biler»

Håkon Glomsaker, direktør for samfunnskontakt i NAF.

Håkon Glomsaker, direktør for samfunnskontakt i NAF

Foto: Tore Meek / SCANPIX

NAF sin direktør for samfunnskontakt, Håkon Glomsaker, steiler over regjeringens forslag.

- Dette er juksemaker pipelort, tar igjen og gir det bort. Selv om noen får det billigere, får andre det dyrere. Brorparten av de som kjøper en ny bil, må velge mellom biler som har et høyere CO2-utslipp, sier han, og legger til:

- Ikke alle barnefamilier kan kjøre i en el-bil som varer fra Røa-krysset til sentrum. Man må ha folks behov i bakhodet når man tenker avgifter, sier han.

Glomsaker i NAF ønsker heller et system hvor det blir billigere å kjøpe nye og trafikksikre biler, mens det heller kan skattelegges hardere å kjøre mye.

Han mener likevel det et skritt i riktig retning at man ikke rører vekt- eller kW-avgiften, slik at folk ikke straffes for å kjøre bil med mye sikkerhetsutstyr ombord.

- Bra utvalg av slike biler

Men direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening er uenig med Glomsaker.

- Vi mener det er et godt utvalg av biler for folk som vil kjøpe relativt miljøvennlige biler. Mange familiebiler har et CO2-utslipp på godt under «knekkpunktet» på 153 g/km, sier han, og viser til at den mest nøysomme utgaven av den store og tunge Mercedes E-klasse slipper ut godt under dette.

Ville endret omregistreringsavgiften

Glomsaker i NAF er også skuffet over at omregistreringsavgiften ikke røres.

- For en familie med beskjedne midler som ønsker å bytte til en nyere bruktbil, som kanskje forurenser mindre, må de betale opp mot 21.855 kroner til staten for et nytt vognkort.

Årsavgiften for bensinbiler og dieselbiler med partikkelfilter økes med 1,8 prosent til 2790 kroner, mens årsavgiften for dieselbiler uten partikkelfilter økes 1,9 prosent til 3245 kroner.

Les også: – Rushtidsavgift er eneste utvei

Les også: Krever økt vrakpant på biler

Les også: Miljøbil sikret rekord i nybilsalget