Hopp til innhold

Bruker 2 milliarder på konsulenter

Nav bruker nesten 2 milliarder på eksterne konsulenter, og flere ansatte fortviler over dårlig arbeidsforhold, viser en ny Fafo-rapport.

Nav og penger
Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

De ansatte etterspør nå en helhetlig tanke og en egen vurdering av den enorme konsulentbruken i Nav.

Flere negative virkninger

- Så mange konsulenter kan være uheldig for kompetanseutviklingen på lang sikt, sier Fafo-forsker Svein Erik Moen.

Han har vært med på å skrive forskningsrapporten på bakgrunn av den kraftige økningen av konsulenter i statlige virksomheter - en statistikk Nav topper.

Bruken av nær 2 milliarder kroner til konsulenter utgjør en firedel av de samlede lønnsutgiftene.

Gjennom intervjuer med mange av de ansatte i Nav fikk Fafo-forskerne innsikt i flere negative virkninger av den omfattende konsulentbruken.

- Stadig utskiftninger i arbeidsstokken gir lite kontinuitet og påvirker arbeidsmiljøet, og man kan også risikere å få løsninger som ikke passer, sier Moen.

Kilder i Nav som nrk.no har vært i kontakt med, forteller at i enkelte enheter er 70-80 prosent av nøkkelposisjonene satt ut til eksterne konsulenter.

En annen forteller at det at konsulentbruken spiser så mye av budsjettet, gjør at fylkeskontorene får mindre å rutte med, og at tjenestene til brukerne lider under dette.

Video:
Bruker to milliarder på konsulenter.

NAV-grafikk
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Ble advart

I dag har det kommet frem at flere forskere og eksperter advarte Stortinget og Bondevik II-regjeringen mot mange av de negative konsekvensene vi nå ser i flere rapporter i forkant av Nav-reformen.

Les også: - Nav-reformen er fordømt umulig

Forskere advarte spesielt den gang mot farene for lange saksbehandlingstider og samarbeidsproblemer.

Les også: - Nav-reformen er fordømt umulig

Nav topper konsulenttoppen

Ifølge Fafo-rapporten topper Nav konsulentutgiftene i de statlige virksomhetene som er undersøkt, og man peker spesielt på den til tider manglende kompetanseoverføringen som mange av de ansatte føler har vært fraværende.

Dette kan få store konsekvenser når de eksterne konsulentene forlater etaten, og ingen står klare til å videreutvikle eller drifte prosjektet videre.

- På lang sikt kan dette utgjøre en trussel mot etatens læringsevne, heter det i rapportens konklusjon.

Samtidig peker rapporten på at konsulentbruken også skaper noen positive ringvirkninger, spesielt på IKT-området, der bruken er størst, men rapporten er helt tydelig i sin konklusjon om at de høye honorarene konsulentene tar, skaper misnøye blant mange av de fast ansatte.

- Hadde vært verre uten

Erik Oftedal, direktør i Arbeid og aktivitet i Nav, mener situasjonen i Nav hadde vært verre uten den store konsulentbruken.

- Nesten 2 milliarder er et høyt tall, men det må sees i sammenheng med at vi gjennomfører to store reformer, Nav-reformen og pensjonsreformen, sier Oftedal.

- Hvis vi ikke hadde hentet inn ekstra kompetanse, ville Nav-reformen i langt større grad ha rammet brukerne.

Si din mening her!

AKTUELT NÅ