Hopp til innhold

Advarer mot verste energikrise på 50 år

Dagens energikrise er langt verre enn oljekrisen på 1970-tallet, og vil vare lenger. Europa kan oppleve rasjonering av drivstoff, advarer Det internasjonale energibyrået.

Fatih Birol

IEA-sjef Fatih Birol advarer om at Europa kan komme i en situasjon med mangel på drivstoff kommende sommer på grunn av det stramme oljemarkedet.

Foto: Michel Euler/Ap

Sjefen for det internasjonale energibyrået advarer om at det kan gå mot rasjonering av fossilt drivstoff i Europa i sommer.

Også i Norge er vi helt avhengige av import av raffinerte oljeprodukter, som bensin og diesel.

Norge importerer 80 prosent av all dieselen vi bruker i løpet av et normalår, og rundt 75 prosent av bensinen ifølge Equinor.

Skyhøye priser på fossilt drivstoff som naturgass og diesel, slår rett inn i prisene blant annet på mat.

– Vi hadde to energikriser på midten av 1970-tallet og noen år etter det. Men den gang handlet det om olje. Nå har vi en oljekrise, en gasskrise og en elektrisitetskrise på samme tid, sier Fatih Birol, toppsjef i det internasjonale energibyrået, til tyske Der Spiegel.

Kong Olav på Holmenkollbanen i 1973

Under oljekrisen på 1970-tallet, økte prisen på olje med tregangeren på få måneder. I desember 1973 ble dette ikoniske bildet tatt, da kong Olav tok trikken da han skulle på ski i Nordmarka.

Foto: Jan Greve / NTB Tema

Russland var en hjørnestein i det globale energisystemet, frem til landet angrep Ukraina.

Landet har vært verdens største oljeeksportør, verdens største gasseksportør, og en ledende leverandør av kull.

Nå prøver Europa å fri seg fra avhengigheten av russisk energi, en særdeles krevende oppgave, særlig når det gjelder rørgass.

IEA har siden 2004 advart den tyske regjeringen mot å bli for avhengig av russisk rørgass. Også den tidligere amerikanske presidenten Donald Trump har advart Tyskland om at landet har gjort seg altfor avhengig av russisk energi.

– Denne energikrisen er mye større enn oljekrisene på 1970- og 1980-tallet. Og det vil nok vare lenger, sier Birol.

Spår drivstoff-mangel i sommer

IEA-toppen advarer om at neste vinter blir tøff for Europa, på grunn av avhengigheten av russisk gass. Og spår rasjonering. Både folk og industrien er helt avhengige av gassen.

Men allerede i sommer kan det bli mangel på drivstoff, spår IEA-toppen.

– Det kan bli trangt på oljemarkedene neste sommer. Når høysesongen starter i Europa og USA, vil etterspørselen etter drivstoff øke. Da kan diesel, bensin eller flydrivstoff bli mangelvare, spesielt i Europa, sier Birol.

Sommeren 2014 stupte oljeprisen etter å ha ligget over 100 dollar i flere år. Det ble satt bråbrems på investeringene i den sykliske oljeindustrien.

En rekke aktører, blant annet energiprodusenter som Equinor, Aker og Saudi Aramco har advart mot at konsekvensene av underinvesteringer kan være høye priser.

Importerer drivstoffet vi trenger

Pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvold i Equinor opplyser til NRK at det meste av drivstoffet vi bruker her hjemme, blir importert fra andre land.

– Et typisk år produserer Mongstad-raffineriet 2 millioner kubikkmeter med diesel. Halvparten av produksjonen eksporteres, og resten går til det norske markedet. I et normalår produserer Mongstad om lag 1/5 av dieselforbruket i Norge, sier han.

Det innebærer at 80 prosent av dieselen som brukes i Norge, importeres.

– Samtidig produserer Mongstad 5 millioner kubikkmeter med bensin. Det aller meste av det eksporteres, og en liten andel, tilsvarende 1/4 av bensinforbruket, leveres til det norske markedet, sier han.

Equinors pressetalsperson vil ikke ha noen mening om IEA-sjefens kommentarer om at det kan bli rasjonering.

– Det vi kan gjøre som selskap er å opprettholde vår produksjon som en pålitelig og trygg produsent og leverandør, sier Eidsvold.

Det andre raffineriet i Norge, på Slagentangen i Vestfold, ble lagt ned i fjor på grunn av det som da var overkapasitet.

Slagentangen er nå en ren drivstoffterminal.

AKTUELT NÅ