NRK Meny
Normal

– Like trygt å føde i bil som på sykehus

Sykehusaksjonistene tar feil når de hevder at lengre reisevei fører til flere og farligere fødsler på veiene, mener professor.

Pål Øian

Professor i fødselshjelp Pål Øian mener lengre reisevei for fødende ikke vil føre til flere såkalte transportfødsler.

Foto: Marit A. Grut / NRK

Ett av argumentene sykehusaksjonistene bruker for å opprettholde fødeavdelingene, er at lengre reisevei for de fødende vil føre til at flere barn ser dagens lys i et baksete på farlige vestlandsveier.

– Det synes jeg er et dårlig argument, sier professor i fødselhjelp Pål Øian til NRK.

– En transportfødsel er ikke farligere enn fødsler som foregår på fødeinstitusjoner. Det viser norske studier. Det er selvfølgelig ingen behagelig situasjon, men spesielt farlig er det ikke, sier Øian.

Han mener omleggingen av fødetilbudet vil føre til et bedre tilbud for de fødende.

– Da må noen kvinner reise lengre for å komme til fødeavdeling som har god nok kompetanse.

– God transporttjeneste

Øian mener også at tilbudet med kommunejordmødre sikrer at kvinnene blir fraktet til sykehus på en forsvarlig måte.

– Det er forbausende hvor godt transporttjenesten for gravide og fødende foregår, både med ambulanse, fly og helikopter. Kommunejordmødre kan ledsage under transport og bestemme riktig transportmiddel, sier Øian som heller ikke tror at opp til tre timers reisevei fører til flere såkalte transportfødsler.

– Det er svært få transportfødsler per år i Norge. Det er faktisk færre enn 200 per år, og det kommer ikke til å bli mange nye transportfødsler på grunn av de foreslåtte endringene, sier Øian.

Uverdig

Bente Øien Hauge i Folkebevegelsen for lokalsykehus lar seg ikke berolige av professorens argumenter.

– I praksis er det ikke så enkelt. En vet at mange transportfødsler foregår på natten. På veiene på Vestlandet har du tunneller og fjell og rasfarlige veier.

– Da er det et uverdig tilbud og et risikoprosjekt, sier Øien til NRK.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger