En undersøkelse fra Norges Handelshøyskole viser at norske lærere i dag har langt lavere IQ enn for noen tiår siden.
– Denne diskusjonen om IQ-testing blir egentlig litt komisk. Det er jo ikke sånn at hvis du scorer høyt på en IQ-test, blir du en god lærer, sier sentralstyremedlem Steffen Handal i Utdanningsforbundet.
– Læreryrket er svært komplekst, og det er en bred kompetanse du må ha for å være lærer. Jeg tror det er en forenkling å si at det at lærere scorer lavere på IQ-tester nå enn før.
Vil ha skjerpede krav
Skal de beste lærerne finnes bak kateterne på norske skoler, må flere rekrutteres, slik at det blir flere å velge mellom, mener Handal.
Utdanningsforbundet tar da blant annet til orde for at kravene for å komme inn på lærerutdanningen må skjerpes.
– Det er flere tiltak som kan iverksettes for å heve statusen til yrket. Vi har ønsket at lærerutdanningen skal være på mastergradsnivå, og vi har også støttet skjerpede karakterkrav ved inntak til lærerutdanningen, sier Handal.
– Dessuten kommer det også frem i rapporten at statusfallet i læreryrket er nært knyttet til lønn.
– Ikke grunn til bekymring
Professor ved Norges Handelshøyskole og tidligere arbeidsminister for Høyre, Victor Norman, mener også at høyere lønn og strengere opptakskrav er riktig medisin for å skaffe bedre lærere.
– Lønnen er for lav, og da kan vi ikke vente at de beste satser på det yrket. Vi må gjøre det mer attraktivt å være lærer. Da må vi stille krav til lærerne, kanskje heve kravene til lærerutdanningen, og så må vi betale skikkelig, sier Norman.
– Det har blitt lettere å bli lærer, og det har nok ført til at vi har fått inn en del lærere som ikke er så glupe som de var før, mener han.
Steffen Handal er imidlertid ikke bekymret over situasjonen.
– Jeg tror ikke det er grunn til bekymring. De som er lærere nå, har kommet inn på lærerskolen, de har kvalifisert seg gjennom utdanningen og fått et stempel som kvalifiserte. Så de lærerne vi har i dag, er gode lærere, konkluderer han.