Hopp til innhold

– Må bli mer attraktivt å bli lærer

– Det har blitt lettere å bli lærer, og det har nok ført til at vi har fått inn en del lærere som ikke er så glupe som de var før, sier professor ved Norges Handelshøyskole og tidligere arbeidsminister for Høyre, Victor Norman.

Victor Norman

Victor Norman mener både lærerlønnen og kravene til lærerutdanningen må opp for å sikre bedre lærere.

Foto: NRK

En studie gjort av en forskergruppe ved Norges Handelshøyskole, viser at norske lærere er langt mindre intelligente i dag enn for noen tiår siden.

– Nedgangen i IQ er mye større enn vi trodde, sier Norman.

– Skulle hatt de beste folkene inn i læreryrket

Han mener utviklingen er svært beklagelig.

– Vi skulle jo helst hatt de aller beste folkene inn i læreryrket, for de gjør kanskje den viktigste jobben for fremtiden. I ethvert fornuftig samfunn burde de beste talentene bli lærere. Slik var det nok før, men i løpet av de 20-30 siste årene er det dessverre ikke slik lenger, sier Norman.

– Det er ikke sånn at gode talenter ikke har funnet spennende ting å holde på med i det norske samfunnet. Vi finner dem overalt, men vi finner dem altså ikke der de burde ha vært, nemlig bak kateteret.

Forskerne ved Norges Handelshøyskole har gjort en omfattende studie av IQ-en til alle norske menn som er født mellom 1950 og 1980.

De som gjorde det best på IQ-testene, fikk også bedre karakterer i skolen, og jobber som ga høyere lønn i arbeidslivet.

På en skala fra 1-9 skårer lærerne som er født i 1950, ett poeng bedre i snitt på sesjonsmålingene enn lærere født i 1980, viser studien.

– Lærerne skårer relativt høyt i forhold til gjennomsnittet av befolkningen. Men det at de skårer så mye dårligere enn tidligere er relativt dramatisk, sier en av personene bak studien, Kjell Gunnar Salvanes, som viser til at de som ble lærere på 50-tallet skåret på linje med de mest intelligente i befolkningen.

Høyere lønn og opptakskrav

Victor Norman mener svarene til at lærerne nå er mindre intelligente, ligger i både lønnsnivå og krav til utdanningen.

– Lønnen er for lav, og da kan vi ikke vente at de beste satser på det yrket. Vi må gjøre det mer attraktivt å være lærer. Da må vi stille krav til lærerne, kanskje heve kravene til lærerutdanningen, og så må vi betale skikkelig, sier Norman.

Hvor har de smarte lærerne blitt av?

– De har ikke blitt lærere. I noen grad er dette veldig bra, for går vi 40 år tilbake i tiden, var det sånn at flinke jenter stort sett bare hadde ett sted å gå, og det var å bli lærere. De har heldigvis fått mange flere muligheter nå. Men noe av det vi ikke har klart å få til, er å kompensere for det ved å gjøre det mer attraktivt for de flinkeste guttene å bli lærere, og det er kanskje der den store utfordringen ligger, sier Norman.

AKTUELT NÅ