I kø for å få bygge «grønt» fraktskip

De håpet at i det minste noen ville være interessert i å bygge verdens første utslippsfrie fraktskip. Nå har 31 rederier meldt sin interesse.

Illustrasjon av hydrogenskip.

PIONER: Skipet er foreløpig kun på tegnebrettet, men slik ser skipsbyggerne i VARD for seg at et utslippsfritt frakteskip kan se ut.

Foto: Illustrasjon / VARD

– Det er fantastisk! Det viser at vi har truffet en nerve, sier transportleder Lars Erik Marcussen i HeidelbergCement til NRK.

Det er flere år siden Norge fikk sin første helelektriske bilferge. Å gjøre den tyngre skipsfarten utslippsfri, derimot, ses på som en langt større utfordring.

Grunnen er enkel: For store skip som skal seile langt, er ikke dagens batterier noe alternativ.

Transportleder Lars Erik Marcussen i HeidelbergCement

FORNØYD: Transportleder Lars Erik Marcussen i HeidelbergCement gleder seg til å gå gjennom bunken av søknader.

Foto: HeidelbergCement

Så da HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri i juli luftet interessen for å bygge verdens første utslippsfrie frakteskip, var håpet at en håndfull skipsbyggere ville melde seg på.

Nå har 31 rederier, hvorav rundt halvparten norske, meldt seg på i konkurransen.

– Nå har vi et luksusproblem. Det kommer til å bli langt vanskeligere å velge enn vi hadde tenkt, sier Marcussen.

Tar med last begge veier

Det planlagte fraktskipet skal gå i fast rute mellom Stavanger-området og Oslofjorden. Oppdragsgiverne frister med en kontrakt opp mot 20 år, noe som er uvanlig lenge i denne bransjen.

  • Fra Stavanger-området fraktes sand og grus som brukes i blant annet asfalt, jernbanelegging og betong.
  • Fra ulike havner i Oslofjorden fraktes korn og andre produkter fra Felleskjøpet Agris ulike anlegg.

Skipet skal etter planen være drøyt 100 meter langt og ha en planlagt lastekapasitet på rundt 5000 tonn. Det siste tilsvarer omtrent 200 lastebiler.

Hydrogen og ammoniakk

De fleste skipene som er påmeldt i konkurransen bruker hydrogen eller ammoniakk som drivstoff. Begge deler kan brukes i en motor uten å slippe ut klimagasser. Men for at det totale regnestykket skal være klimavennlig, må selve hydrogenet eller ammoniakken være produsert på en klimavennlig måte.

Enkelte rederier har foreslått batteri-baserte løsninger, noe som kom overraskende på prosjekteierne. Det gjenstår å se hvordan batterier skal fungere i praksis på en såpass lang rute.

Skal seile i 2023

Det neste skrittet i konkurransen er å gå fra 31 deltakere til en finaleheat på 3–4 kandidater. Vinneren skal kåres tidlig i 2021 og det ferdige skipet seile i 2023 – dersom alt går som planlagt.

– Forhåpentligvis blir dette bare ett av etter hvert mange utslippsfrie skip som trafikkerer kysten, sier Marcussen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger