Hopp til innhold

- Uten visjoner for fremtiden

Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019 bidrar ikke til nytenkning innenfor samferdselspolitikken i Norge, mener Høyres stortingsgruppe.

Transportplan

Høyres representanter i Stortingets transport og kommunikasjonskomité, Trond Helleland og Øyvind Halleraker, sier de er skuffet over Nasjonal transportplan.

Øyvind Halleraker

Høyres Øyvind Halleraker

Foto: Knut Falch / Scanpix

- Vi er skuffet over at regjeringen ikke tar noen store grep for å løse de mange utfordringer vi har i forhold til ulykkes og købelastede veier, og en upålitelig og dårlig utbygd jernbane.

Dette får ditt fylke

Offentlig og privat

Høyre mener at et viktig grep for å få mer vei for pengene er å satse på flere offentlig/private samarbeidsprosjekter. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete avviste dette da hun la fram Nasjonal transportplan i dag.

- Slike prosjekter er verken billigere eller dyrere enn offentlige prosjekter, og de bidrar nødvendigvis ikke til framdrift, sa hun.

- Regjeringsbløff

Per Sandberg
Foto: Stig-Åke Jönsson / SCANPIX

Fremskrittspartiet mener at forslaget til Nasjonal transportplan er det endelige beviset på at regjeringen bløffer om samferdselssatsingen.

Ifølge partiets samferdselspolitiske talsmann Per Sandberg vil regjeringen bruke langt mindre per år i transportplanen enn det statsminister Jens Stoltenberg (Ap) lovet i fjor da han sa at det fra 2009 skulle brukes flere titalls milliarder kroner årlig på samferdsel.

– Det som skal til for å modernisere vei og bane er 800 milliarder kroner, sier Sandberg.

Han er skuffet over satsingen på veinettet, og han tror regjeringen ikke vil klare å nå målet om redusert kjøretid mellom de store byene uten å satse på bygging av motorveier.

- Svak på kollektivtrafikk

Venstres Borghild Tenden er positiv til mange av forslagene i Nasjonal Transportplan som ble lagt fram i dag, men er skuffet over satsingen på kollektivtiltakene, særlig i byområdene.

– Det regjeringen har forsøkt å selge ut som en offensiv miljøsatsing er realiteten kun et lite skritt i riktig retning, sier hun.

Tenden viser spesielt til satsingen på kollektivtrafikken i byområdene og langdistansetrafikken på jernbanen.

Ros fra NHO

Næringhslivets Hovedorganisasjon derimot roser regjeringen for at det endelig blir fart på byggingen av landets stamveier og sier at Nasjonal transportplan innebærer en solid satsing på samferdsel.

– Mange av de viktigste stamveiene kan nå stå ferdig om 20 år, og ikke 50 år slik det har ligget an til. Dette er svært oppløftende for landets bedrifter, sier NHOs administrerende direktør Finn Bergesen jr.

Bare et valgløfte?

Både LO og NHO er bekymret for at planen kan bli ett brutt valgløfte.

- Den må følges opp i de årlige budsjettene gjennom en forpliktende opptrappingsplan, påpeker Bergesen, som legger til at det er viktig å komme raskt i gang med nye prosjekter.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger