Det sier forskningsleder Terje Ogden ved Atferdssenteret, Universitetet i Oslo.
I en internasjonal undersøkelse fra OECD havner norsk skole på bunn når det gjelder arbeidsmiljø i klassen. Norske elever klager på mye bråk og uro i nesten alle klassetimene.
Mangler respekt for autoriteter
Terje Ogden er en av landets største eksperter på klassemiljø. Han mener norske elever kjennetegnes ved at de har liten respekt for autoriteter, og at de er vant til å si sin mening og bli hørt.
- Barn er vant til å bli behandlet på en demokratisk måte i sin familie, at de blir hørt når avgjørelser skal tas. Det tar de med seg inn i klassen. Men 20-30 barn kan ikke diskutere hele tiden, det må være avtale mellom lærer og elever at når timen begynner må det være klare regler, sier Ogden.
- Kjedelig undervisning fører til uro, mener Terje Ogden. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Etterlyser nye fag
Forskeren mener det blir mye uro når undervisningen er kjedelig. Han mener det er for mye fokus på faktakunnskap, og at nye fagområder ikke tas med i klassen.
Han etterlyser også undervisning som er nærmere elevenes egen virkelighet.