OECD-undersøkelsen som ble lagt frem i går, viser at norske 15-åringer er svakere faglig nå enn for tre år siden. Kunnskapene deres i matte, naturfag og lesing ligger under gjennomsnittet for de 41 landene som er med i undersøkelsen.
- Penger er ikke løsningen
Flere politikere mener løsningen er større pengeoverføringer, men professor i samfunnsøkomomi ved NTNU, Jørn Rattsø, avviser at mer penger til skolen automatisk gir bedre kvalitet.
- Det virker som om et godt fagmiljø er det viktigste, gode lærere og gode medelever. Penger kan ikke kompensere for manglende fagmiljø, sier Rattsø.
- Vi bruker allerede mye
- Resultatene står ikke i forhold til ressursbruken, sier undervisningsminister Kristin Clemet. Foto: Scanpix.
Utdanningsminister Kristin Clemet (H) vil heller ikke være med på at flere penger er løsningen.
- Norge er blant landene som bruker mest penger på skole i hele verden, men resultatene står ikke i forhold til ressursbruken, sier Clemet.
- Penger er alltid greit
Forsker Jarl Inge Wærnes ved Læringslabben mener penger er avgjørende dersom det går så langt at kommunene begynner å kutte lærerstillinger. Men heller ikke han tror større overføringer innvirker direkte på innholdet i skolen.
- Penger er alltid greit å ha, men det er ikke en direkte sammenheng mellom penger og trivsel, sier Wærnes.
- Finere skole, men ikke bedre
Professor Rattsø ved NTNU er enig i at mer penger kan være positivt.
- Penger gir bedre utstyr, finere bygg og flere lærere, men vi må holde fast ved at det er ikke sikkert at mer penger hjelper på kvaliteten, sier han.