Ferske tall viser at stadig flere ser fjernsyn, mens veksten i nettbruken ikke er så stor som før.
- Vi vil ikke ha den stigningen som vi har hatt i årene før, sier Katja Møglestue i TNS Gallup.
Selskapet som blant annet driver med forskning på medier, har målt nettbruken gjennom mange år.
- Jeg tror det fremdeles vil være en viss stigning for enkelte nettsteder fremdeles, men den vil ikke være så sterk som vi har hatt årene før, sier Møglestue.
TV-bruken går nedover, internett er framtida. Det har vært omkvedet lenge. Men veksten i bruken av nettet er i ferd med å flate ut, stikk i strid med mange spådommer.
Aldri sett så mye på TV
TV-REKORD: - Nordmenn ser rekormye på TV, sier medieforsker Kristian Tolonen i NRK.
Foto: Sjur Sætre / NRKDerimot går bruken av fjernsyn opp. Det viser ferske talt fra TNS Gallup for første halvår i år. 72 prosent av det norske folk ser fjernsyn hver dag, vel tre prosentpoeng mer enn i fjor.
- Denne våren har det ikke blitt sett mer TV enn siden 2004, og vi tangerer det nivået, og ergo er det rekord, sier medieforsker Kristian Tolonen i NRK. Han følger utviklingen i bruken av fjernsyn.
Folk bruker nå i gjennomsnitt 3 timer hver dag på å se fjernsyn.
De store kanalane, særlig NRK 1, har en mindre del av tv-bruken enn før, men småkanalene vokser.
- Først og fremst handler det om alle de nye kanalene som har kommet til, og da de nye kanalene til de store, sier Tolonen.
- Bare de eldste kan gi vekst
Det er altså ikke slik mange spådde at tv-bruken går ned og at nettet overtar mer og mer. Veksten i nettbruken var stor så lenge fler og fler fikk seg datamaskin. Nå har så godt som alle en maskin.
9 av 10 nordmenn har nå tilgang til en datamaskin hjemme, på jobben eller på skolen,
I aldersgruppene under 60 år har nesten alle tilgang til pc.
Ikke bare har de aller fleste tilgang til pc. De bruker også datamaskinen. 7 av 10 nordmenn er inne på nettet daglig.
- Bare økt nettbruk blant folk over 60 år vil føre til mer daglig bruk, sier Katja Møglestue.