Hopp til innhold

Widerøe nærmer seg normalen – utvider med to utenlandsruter fra Bergen

Widerøe satser på å gjøre Bergen lufthavn til knutepunktet innen norsk flytrafikk. Samtidig går antall solgte flybilletter opp, uten at selskapet jubler av den grunn.

Et Widerøefly på Svolvær flyplass i Lofoten

Widerøes fly Dash 8 på Svolvær lufthavn. Selskapet har historisk sett holdt seg til kortbanenettet ute i distriktene, men begynner nå å hevde seg ordentlig i flyvninger til utlandet, fra Bergen.

Foto: Dina Storvik / NRK

Widerøe har de siste årene markert seg ordentlig i Norges nest største by. Bergen lufthavn er nå deres desidert største base.

Nå utvider de tilbudet med to nye ruter fra Bergen til både Alicante og Færøyene.

Fra før flyr de utenlandsruter til Aberdeen, Billund, Göteborg og London.

Kommersiell direktør i Widerøe AS, Christian Skaug, forteller at de satser på Bergen fordi flyselskapet må gå etter områder med mindre trafikk.

– Vi fortsetter satsingen i Bergen ved å tilby ruter til Alicante og Færøyene. Oppstarten blir i september, opplyser Skaug.

Begynner å ta seg opp

Det er ikke å stikke under stol at koronaåret har vært ekstra tøff mot flyselskapene. Flyene har i store deler av pandemien vært satt på bakken.

Nå ser derimot selskapet bedring i antallet flyvende i sommer.

Der det i fjor naturlig nok var krisetall, med 80 prosent nedgang fra året før i juni, er det i år bare 20 prosent bak «normalen» i 2019.

Kommersiell Direktør i Widerøe AS, Christian Skaug

Kommersiell direktør i Widerøe, Christian Skaug.

Foto: Widerøe AS
  • Juni 2021: 215 480
  • Juni 2020: 119 176
  • Juni 2019. 268 822

Dette er mer eller mindre som forventet, sier Skaug, og sier at de ikke ser på seg selv som helt friskmeldt ennå.

– Vi synes tallene er bra, og de er mer eller mindre som forventet med tanke på den produksjonen vi har satt inn. Det å si at vi er friskmeldt er fortsatt litt tidlig, men utviklingen er positiv, og kombinert med myndighetenes tiltak, så presterer vi på et bra nivå.

Analyser selskapet selv har gjort, sier at markedet vil øke utover høsten.

– Da håper vi at Widerøe skal frakte like mange kunder som før korona. Markedet vil fortsatt være lavere enn i 2019, men ved å ta markedsandeler i blant annet Bergen, kan vi opprettholde vår størrelse.

Fjerde Embraer lander i Norge

Et fly av typen Embraer E190-E2 gir Widerøe muligheten til å fly over lengre distanser, i høyere hastighet.

Foto: Widerøe

Satser på å få knutepunktet i Bergen

Skaug forteller at Widerøes mål er at alle flyene som lander på Bergen lufthavn Flesland, møter hverandre samtidig.

Han mener dette maksimerer mulighetene til videre flygning. Han tilføyer også at det også tillater flere valgmuligheter til passasjerene.

– Med mindre fly kan vi også maksimere antall flyginger per dag, sier Skaug.

Målet til selskapet er å videreutvikle tilbudet til nordmenn som ønsker et alternativ til Oslo lufthavn når de skal reise ut.

– Hva vil dette bety for nordlendingene?

– For Nord-Norge betyr dette at de får bedre forbindelser til Vestlandet enn det de har hatt før, forteller Skaug.