Hopp til innhold

Slik gjør du bilen i stand til kulda

Høsten er her og kuldegradene nærmer seg. Her får du tipsene til hvordan du unngår saltmerker på bilen og motorhavari med blåfrosne fingre.

Nedsnødd bil

UNNGÅ OVERRASKELSER: Motorhavari og fastfryste dører er noe du kan unngå ved noen enkle forberedelser før høsten og vinteren setter inn.

Foto: Colourbox

Kulde, slaps og snø nærmer seg og det er på tide å gjøre bilen klar for minusgradene. For å unngå saltmerker, motorhavari, kald bil, ujevne hjul og andre ubehagelige overraskelser er det noen grep du kan ta.

– Sjekk for all del batteriet

For det er noen feil som går igjen år etter år.

– Den mest vanlige grunnen til at bilen stanser om vinteren er flatt batteri. Derfor er det veldig viktig å få sjekket ladingen på batteriet før vintersesongen, forteller kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

De siste tolv månedene har NAF rykket ut til nesten 50.000 frustrerte bileiere som ikke får start på bilen på grunn av flatt batteri. Tilstanden på batteriet bør du få sjekket hos profesjonelle.

– Når det er vinter tåler batteriet mindre. Kulda kan gjerne føre til en selvutlading, derfor er det viktig å foreta en vedlikeholdslading på forhånd, spesielt hvis batteriet er 3-4 år gammelt.

Engebretsen påpeker også at det er viktig å sjekke oljen på bilen.

– Det bør være en tynflytende olje på bilen. Bruker du en tykkere olje bruker bilen mer strøm og da går batteriet fortere.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen

SJEKK BILEN: Det er rekke ting vi bør gjøre i stand før kulda setter inn, forteller kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Foto: NAF

Vi låser oss ute av bilen

En annen ting vi nordmenn gjerne glemmer av før minusgradene har nådd oss, er å smøre silikon på dørlister og gummilister slik at ikke dørene fryser fast.

– Vi opplever at folk ringer til oss og forteller at de får låst opp bilen, men at de ikke kommer seg inn. Da er dørene fryst fast og vi må rykke ut for å tine opp døra.

I tillegg til det som kan bli en dårlig start på dagen, vil silkon også tette glipper slik at varmen holder seg bedre inn i bilen.

Er uhellet derimot først ute og døra sitter bom fast, kan en låsespray være løsningen.

– Men her bruker vi å spesifisere at det veldig lurt å ha låsespryen i lomma. Ligger den i bilen så er det ikke så mye nytte i den, sier Engebretsen.

Har du ryddet inn gressklipperen, fikset båten og sjekket bilen? Hør hva folk på gata i Bodø forteller om sine vinterforberedelser i Tirsdagstipset:

Gjør hjulpkupp og unngå saltmerker

Når veiene blir glatte er det mange som fortviler over veisalt og skitne biler. Men med enkle grep kan du unngå det verste.

Mange vasker og polerer bilen om våren, men dette bør også gjøres før vinteren. Da vil saltlaken gli lettere av. Det lille saltet som da setter seg er lettere å få vekk når våren så kommer.

Det er i tillegg på tide å tenke på vinterdekk, for selv om det ikke ligger snø på bakken kan lave temperaturer gjøre at det ikke er trygt å kjøre på sommerdekk.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Dytter bil i snøvær

UNNGÅ DETTE: Enkle forberedelser gjør at slipper å stå som dette.

Foto: Leserbilde

– Det som er viktig å se på er om sporene i dekkene er dype nok. Minstekravet er 3 mm, men vi anbefaler 4 mm for å sikre grepet på veidekket.

Når sommerdekkene skal lagres poengterer NAF at hjulene bør lagres på et tørt og mørkt sted, for å sikre best mulig holdbarhet. De bør heller ikke lagres stående.

– Da kan hjulene bli urunde. Dessuten bør du sjekke om du skal fornye sommerdekkene til neste sesong, for da kan du gjøre noen gode kupp nå, sier Engebretsen.

Er dette ting vi er flinke til å huske på?

Noe kan vi og huske fra år til år. Andre ting kommer som noen aha-opplevelser når vi blir påmint om det.