Hopp til innhold

Slipper å betale 700.000 i moms for «Skogøy»

I dag kom brevet fra Finansdepartementet som redder MS «Skogøy» fra å ende opp som skrapjern.

Her slepes Skogøy hjem til Norge

For noen år siden hentet lokale ildsjeler den gamle passasjerbåten MS «Skogøy» til Narvik. De ville restaurere båten på dugnad, men så kom det et momskrav på 700.000 kroner.

Foto: Magne Jenssen

Det er en svært lykkelig formann i foreningen «Skogøys venner» NRK møter i dag. Håvard Gabrielsen fryktet at båtens dager var talte, da et momskrav på flere hundre tusen signert Tollvesenet havnet i postkassa for noen år siden.

Siden den gang har kravet blitt behandlet i både Tolldirektoratet og Finansdepartementet, før vedtaket om at hele kravet skulle strykes kom fra sistnevnte i dag.

– Dette har vi plagdes med i over to år, og i dag ble endelig anken avgjort. Hele Narvik, Ofoten, Lofoten og Vesterålen kan glede seg over dette brevet. Nå er det bare glede, jubler Gabrielsen.

Voldsomt engasjement

MS Skogøy utenfor Svolvær

MS Skogøy utenfor Svolvær. Nå skal båten pusses opp til fordums glans.

Foto: Tore Kristoffersen / (Privat)

Det var i 2012 den gamle passasjerbåten ble fraktet til Narvik av lokal ildsjeler, etter å ha ligget brakk i Sverige i lengre tid. Hele 6000 dugnadstimer har så gått med på å restaurere båten. Men momskravet har gjort arbeidet vanskelig.

– Vi hadde et voldsomt engasjement da vi først kom med båten, og det begynte slik sett veldig godt. Men så har arbeidet ligget nede. Nå må vi få opp stemninga og interessen igjen, sier Gabrielsen.

Han forteller at det nå ikke lenger foreligger noe krav fra hverken svensk eller norsk side, og at økonomien dermed ser langt lysere ut enn tidligere.

– Vi har litt penger på bok og venter 3,5 millioner fra Riksantikvaren. Så nå skal vi ha et lite styremøte, og begynne å planlegge fremover.

Fortsetter arbeidet

Nå er planen å fortsette arbeidet med å pusse opp fartøyet til fordums glans. Den gamle lokalbåten, som i sin tid blant annet gikk mellom Narvik og Svolvær, skal være i drift igjen innen fem år – hvis alt går etter planen.

Det vil koste nærmere 60 millioner kroner å pusse opp MS «Skogøy», og store deler av jobben og beløpet er på dugnad.

– Det blir å koste en del, men skroget på båten er godt og motoren skal vi klare å få i brukbar stand. Tenk deg å starte opp en dieselmotor fra 1953. Det skal bli artig.

MS Skogøy

MS Skogøy går en lysere tid i møte.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

NRK har vært i kontakt med Finansdepartementet, som ikke hadde anledning til å gi en kommentar før i morgen.