For cirka fire år siden ble det anlagt en kulvert ved Lønsdal stasjon for at skiløpere skulle komme seg over toglinja. Det ble samtidig satt opp et gjerde på begge sider av kulverten som skulle holde skiløperne unna togsporet.
Mulig årsak
Nå sier fungerende banesjef for Nordland, Jan Birger Almåsbro, til
, at de ser på dette gjerdet som en mulig årsak i den eksplosive økningen av reinpåkjørsler de siste årene.- Les også:
- Vi har akkurat fått et tips om dette og ser på dette som en sannsynlig årsak for alle påkjørslene de siste årene. Gjerdet ble anlagt samtidig som kulverten kom på plass, og var myntet på skiløpernes sikkerhet. Det ble satt opp på begge sider og peker ut fra sporet.
På den måten hindret vi ulykker der menneskeliv kunne gå tapt. På samme tid er antallet påkjørsler av rein økt og vi tror nå at dette samme gjerdet «sluser» reinsdyra ned på toglinja. Vi skal på befaring til Lønsdal snarest, og hvis vi finner ut at det er hold i denne teorien så fjerner vi gjerdet umiddelbart, sier Almåsbro til
.Trist og beklagelig
Han sier videre at hvis det viser seg at grunnen til alle reinpåkjørslene kan tilskrives gjerdet, så er dette meget beklagelig.
- At dette skulle bli utfallet da gjerdet ble satt opp hadde nok ingen kunne tenkt seg. Dette var gjort i beste mening, og det er trist hvis mange reinsdyr har måtte bøte livet grunnet et gjerde som vi har satt opp. Vi skal se på dette og beklager på det ytterste hvis vårt gjerde har skylden for mange av de døde reinsdyrene, sier han.
Når det gjelder et permanent gjerde som skal hindre reinpåkjørsler over Saltfjellet så avventer Almåsbro og Jernbaneverket neste møte med fylkesmannen i Nordland.
De vil rette seg etter de føringer som kommer fram av dette møtet.
- Vi vil gjøre det som står i vår makt for å få på plass en løsning. At det skal dø så mange dyr som dette er ikke akseptabelt, og dette er noe vi vil ta opp med fylkesmannen på et møte neste torsdag. Vi vil også komme i en dialog med reindriftsnæringen for å se på alternative løsninger for å gjøre det beste ut av denne tragedien. Alle skal vite at vi i Jernbaneverket jobber på spreng for å finne ut hva som kan gjøres, sier Almåsbro.
Glad for tiltak
Reineier Olof Anders Kuhmunen er glad for at Jernbaneverket tar tak i saken og ser fram til at det nå kan bli en løsning på tragedien.
- Jeg vet ikke om dette gjerdet kan være grunnen til at så mange rein ha blitt påkjørt de siste årene, men muligheten er der. Det er klart at hvis reinen kommer på nedsiden av gjerdet og treffer dette, så vil de naturlig nok havne på toglinja. Jeg har ikke tenkt på denne muligheten før, og det er bra at noen ser på dette nå. Jeg vil også si at Jernbaneverket hele tiden har sagt seg villig til å løse denne saken, og det skal de ha all ære for, sier han.
Tårer i øynene
Hittil denne sesongen har reineieren mistet over 80 reinsdyr på Saltfjellet. Han vurderer å gi seg hvis det ikke kommer en løsning på problemet.
I snart 50 år har Olof Anders Kuhmunen drevet med reindrift på Saltfjellet, men ingen sesonger har vært så harde som denne.
Han har ikke lyst til å se flere dyrelidelser.
- Jeg er sliten nå og har tårer i øynene når jeg tenker på denne vinteren. At så mange av mine dyr har dødd etter påkjørsler av togene sliter på både meg og resten av familien. Hver kveld jeg går til sengs er det med mobilen under hodeputa og med en frykt for hva som kan skje. Jeg går bare og venter på neste dyretragedie og det tar på en vanlig mann. Slik det har vært i det siste så vet jeg at det vil skje, jeg bare vet ikke når, sier Kuhmunen.
Farten dreper
Han følger med i debatten som raser på de forskjellige nettstedene og det debatteres også reindriftssamene imellom. Nå vil han ha umiddelbare tiltak som kan hjelpe og han mener svaret er enkelt.
- Det snakkes høyt og lavt om gjerder, men det hjelper ikke denne vinteren. Byråkratiet er for saktegående og kan ikke hjelpe de reinsdyrene som ble påkjørt før i vinter, på torsdag og resten av sesongen. Det er så mange kokker i denne suppa at alt sammen er høyt opp og langt fram. Et strakstiltak som hadde virket er så enkelt at togene satte ned farten på en liten strekning over Saltfjellet. Det hadde ikke kostet skjorta og mange dyreliv ville vært spart. Det er farten som dreper og jeg ville gjerne sett dette tiltaket satt i kraft umiddelbart, sier Kuhmunen til
.Fungerende banesjef for Jernbaneverket i Nordland, Jan Birger Almåsbro, sier at de vil se på flere løsninger.
- Jeg tror ikke at vi kan sette ned farten på hele denne risikostrekningen, men er villige til å se på alle løsninger for å løse dette problemet sier han.