Hopp til innhold

Røde tall, men optimismen råder

Hurtigruten legger fram nytt, svakt regnskap i dag, men bankene som har gitt 3,3 milliarder i lån har fortsatt tro på selskapet.

Hurtigruta

SVAR: I dag legger kriserammede Hurtigruten fram sine tall for tredje kvartal.

Foto: Morten Andersen / NRK

I dag presenterer Hurtigruten ASA resultatet for tredje kvartal. Det er ventet et nytt stort underskudd, men bankene som som har gitt selskapet lån på tilsammen 3,3 milliarder kroner, har fortsatt tro på selskapet.

Ronny Bjørnådal i Nordea, som leder gruppen av banker som har gitt lånet, sier de derfor kan leve med et nytt dårlig resultat.

- De tallene Hurtigruten leverer nå er ikke overraskende for banksyndikatet som sådan. Bankene stor tillit til at ledelsen kommer til å gjøre de nødvendige grep som må til for at selskapet kan omstille seg og bli et mer profitabelt selskap, sier Bjørnå i Nordea.

Bankene styrer

Det er bankene som i praksis styrer Hurtigruten. Egenkaptialen i selskapet er nesten tapt i arbeidet med å snu skuta. Og når regnskapet legges fram klokka åtte i dag, blir det presentert mulige løsninger for hvordan Hurtigruten skal berges.

En av løsningene kan være en emisjon der nye eiere kommer inn i selskapet. Bjørnådal mener dagens eiere vil spille en viktig rolle i snuoperasjonen.

- Vi er sikre på at Hurtigruten vil bestå i en eller annen form og vi ser flere ulike aksjonærgrupper som ønsker å investere i selskapet.
Hurtiguten har stupt på børsen de siste ukene, og verdien nærmer seg null. Bjørnadal mener likevel at det nå kan være trygt å kjøpe aksje.

- Må bestemme seg

Hurtigruten må bestemme seg om de er et cruiseselskap eller lasteskip, mener Fremskrittspartiets Dagfinn Olsen.

- Staten har bidratt til at rammen til Hurtigruten har blitt dårligere, og nå må vi få på plass en pakke som bidrar til at Hurtigruten klarer å oppfylle den nåværende avtalen, sier Olsen til E24.

Dagfinn Olsen, Nordland Frp

Hurtigruten er merkevaren som fronter Kyst-Norge, og bør drives som det, sier Dagfinn Olsen.

Foto: NRK

- Det har aldri vært meningen at Hurtigruten skulle være et lastefarøy. Turister og passasjerer er det man bør konsentrere seg om, sier Olsen til nettstedet.

Ifølge årsrapporten i 2007 kommer det fram at Hurtigruten tjener stadig mindre penger på godstrafikken og stadig mer på passasjerer.

Ber staten kjøpe

Nordland SV ber regjeringa vurdere å kjøpe seg inn i Hurtigruten. Regjeringa har nylig kompensert selskapet for økte drivstoffutgifter og NOX avgift, men Hurtigruten har en stor gjeld som de sliter med å kjøpe.

Gigant-gjeld

I løpet av høsten kvittet Hurtigruten seg med ferge- og hurtigbåtvirksomheten, som ble solgt til Torghatten Trafikkselskap. Selskapet har også solgt sin andel i Nor-Cargo. Nå vurderer selskapet å selge Cominor, hvor de eier 71,3 prosent, for å få penger til å kutte ned gjelden.

Ved slutten av andre kvartal hadde selskapet 4,1 milliarder kroner i gjeld.