Det kom fram på et møte mellom representanter fra næringslivet på Nordkalotten og EU-kommisjonen onsdag, forteller leder for det nordnorske Brüsselkontoret, Anne Berg.
Anne Berg under åpningen av Nordlands EU-kontor i mai 2003.
- Vi får veldig positive tilbakemeldinger, sier hun.
Til stede på møtet var blant andre Statoil, norsk fiskerinæring og svensk papirindustri. De ønsker alle en kjappere og bedre måte og transportere varene sine til USA og Østen.
- Dette er viktig for hele Nord-Norge. Narvik er et knytepunkt, men det vil åpne muligheter for transport av varene våre ut i verden, sier Berg.
Ønsket er blant annet at EU skal finansiere utbygging av jernbanen i Russland - dette for å skape kortere vei mellom Narvik og Kina, og for å åpne opp for det russiske næringslivet i Nordområdene. Dette gir en gylden mulighet for oss i nord, sier leder for styret i Narvik havn, Odd G. Andreassen.
Jan Henry T. Olsen
- Nordkalotten og Barentsregionen vil bli en del av det globale nettverket. Nordområdene står i en unik posisjon for å ta del i den verdiskapningen dette kan føre med seg, sier han.
Rådgiver for Troms og Finnmark, Jan Henry T. Olsen mener at finansiering er utfordringen framover.
- Det er spørsmål om hvordan nasjonalstater og ikke minst regionene kan være med å finansiere slike prosjekter. Det er slik det jobbes i Europa nå - regionene blir plattformer for ny nærings- og samfunnsutvikling, sier han.