Hopp til innhold

Passasjerer måtte forlate fly med sprekk i ruta

En sprekk i ruta satte en stopper for SAS-flyet som skulle fra Trondheim til Tromsø.

Sprekk i flyruta
Foto: Knut Sætre

Passasjerene som skulle fra Trondheim til Tromsø fredag morgen måtte se seg nødt til å forlate SAS-maskinen under mellomlandingen i Bodø. Det ble nemlig oppdaget en sprekk i det ytterste av fem lag i vindusruten i cockpiten.

Udramatisk

– Kapteinen fortalte over høyttalerne at vi dessverre måtte forlate flyet da det var funnet en sprekk. Det var ingen smell eller andre lyder, så det hele skjedde udramatisk, sier passasjer Knut Sætre til NRK.

Sætre skulle videre til Tromsø, og ble sammen 50 passasjerer ble ombooket videre til neste flyavgang fra Bodø til Tromsø etter to timer.

– Jeg hadde heldigvis ingen avtaler før senere, så jeg slapp å måtte kansellere noe, forsikrer Sætre.

Det var lokalavisen iTromsø som omtalte saken først.

– Skjer ofte

Ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS oppstår sprekk i flyruter fra tid til annen, både når det er i lufta og står på bakken.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef SAS

Informasjonssjef Knut Morten Johansen forteller at sprekk i flyruter skjer oftere enn en tror.

Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no / BJORN H STUEDAL www.stuedal.no

Mange blir kanskje overrasket over at flyruter kan slå sprekker, men slikt skjer oftere enn en tror. Rutene er konstruert for at det ikke skal gå utover sikkerheten når sprekker oppstår, og dagens hendelse var udramatisk, forteller han.

– Hvorfor kan slike sprekker oppstå?

– Et fly som er både oppe i lufta og nede på bakken går igjennom temperatursvingninger og ulike trykk, så det er flere faktorer som kan spille inn.

Men selv om det hele var udramatisk måtte passasjerene overføres til et annet fly slik at vinduet kunne fornyes.

– Passasjerene måtte dessverre forflyttes til et nytt fly, men det hele løste seg ganske raskt når vi fikk fløyet opp en ny vindusrute, avslutter Johansen.