Fredag klokka 12 avgjøres det hvem som skal heve den islandske tråleren Gudrun Gisladottir som sank ved Nappstraumen i Lofoten i fjor sommer.
Båten SKAL opp. Om ikke eierne greier hevingen selv, tar staten styringen. Det sier kystdirektør Øyvind Stene.
De islandske rederne har fått mange nok sjanser til å få hevet tråleren, og det er allerede satt mange nok frister for eierne, sier Stene, som tviler på at islendingene kan legge fram noen løsning når fristen går ut klokka 12 fredag.
Eierne av Gudrun Gisladottir la onsdag fram sin plan for hvordan de har tenkt å heve vraket av tråleren. Det var ikke nok til å berolige Kystverkets beredskapsavdeling, som i hele går satt i møter med Fiskeridepartementet for å diskutere plan B: Hvordan skal en norskstyrt hevingsoperasjon gjennomføres?
Hans Marius Mastermo, daglig leder i Seløy Undervannservice, som har fått i oppdrag å heve båten, sier islendingenes planer er realistiske rent praktisk sett. dykkerfirmaet er klar og setter i gang med jobben straks pengene er på bordet.
Men igjen er spørsmålet når det skal skje. Den islandske investorgruppen som eier skipet skylder selskapet over fem millioner kroner.
Femten måneder er gått siden skipet sank, og i løpet av disse månedene har vi sett mange såkalt endelige frister bli trenert. Men nå er det slutt, sier kystdirektør Øyvind Stene.
Her havarerte tråleren Gudrun Gisladottir sommeren 2002.