Inne på Bodøs industriområde står Svenn Toftesund. Han eier transportselskapet Svenn's Transport AS. Siden 2002 har de jobbet med transport innenfor import, eksport og fortollingstjenester.
Men nå må Toftesund si nei til flere oppdrag. Han har rett og slett ikke nok sjåfører.
Julianne Brox (29) er en av de Toftesund trakter etter å ansette. Hun jobber lenger nord, i Tromsø.
Nå roper hun, i likhet med blant andre Norges-Lastebileier-Forbund og Asko Nord AS varsko.
– Vi er nødt til å gjøre noe. Vi må rekruttere, sier Brox til NRK.
Mange av dagens sjåfører nærmer seg pensjonsalder. I tillegg er det ventet økt konkurranse rundt sjåfører fra Øst-Europa.
Klarer ikke bransjen å rekruttere flere sjåfører de neste ti årene – frykter nå flere en nasjonal krise.
Fordommer
Tromsøkvinnen Julianne Brox (29) har jobbet som yrkessjåfør i fire år. Hun har en yrkesstolthet man sjelden ser.
– Det er ikke bare en jobb, det er en livsstil. Du lærer så mye om deg selv. Og det tror jeg alle har godt av. Du blir selvstendig, samtidig som du gir noe tilbake til samfunnet.
Hun jobber som bergingsbilsjåfør. Nå er hun er bekymret for en eventuell sjåførkrise i Norge.
– Vi må gjøre noe. Utfordringen er at det har blitt trendy å studere til de akademiske tingene. Men hvem ringer akademikeren når den ikke får start på bilen eller få matvarer i butikken?
Brox tror mange har fordommer mot yrket, blant annet at man kun kjører langtransport og er borte i lange perioder.
Men hennes hverdag er ikke slik – den er variert og spennende.
– Det er ingen typiske dager på jobb for meg. En dag kan jeg være på tur til Bodø for å levere en bil. Andre dager er jeg bare i byen og hjelper alt fra lastebiler til motorsykler. Det er trafikken som bestemmer arbeidsmengden min.
Trenger 10.000 sjåfører
Frank Lauritz Jensen i Norges Lastebileier-Forbund mener i likhet med Brox at bransjen trenger et bedre rykte.
Han sier at de som allerede er i jobb må jobbe sammen for å heve statusen.
– Bransjen selv må forsøke å løfte anseelsen til sjåførene og få opp statusen. En god sjåfør er en fagperson. Det er noe vi trenger.
– Det er ikke lavstatus.
Jensen og Lastebileierforbundet anslår at Norge trenger 10.000 sjåfører de neste 8–10 årene.
Klarer vi ikke å rekruttere – kan Norge ende opp i lignende situasjon som Storbritannia, hvor verken bensin eller diesel kommer ut til pumpene.
– I det øyeblikket lastebilene slutter å kjøre har Norge en nasjonal krise. Da kommer ikke medisiner, mat, byggevarer eller noen ting ut, sier Jensen og legger til:
– Da stopper hele Norge opp.
Forelsket i jobben
Med 600 lastebiler på veien hver dag er ASKO en av Norges største transportbedrifter. Grete Ovanger, direktør i ASKO Nord AS sier de deler bekymringen til Jensen og Brox.
– Vi er helt avhengig av sjåfører for å få ut varer. Det er kritisk for forsyningen av mat og drikke til Norge.
Allerede er de godt i gang med engasjere lærlinger.
– I fremtiden vil det bli en utfordring å få tak i nok sjåfører. Vi har jobbet med å ta inn lærlinger, og nå tar vi inn enda flere.
– Samtidig må vi bli flinkere til å markedsføre yrket.
Og skal vi tro Julianne Brox bør det være mulig å engasjere flere. Hun stråler nemlig når hun snakker om jobben.
– Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli så forelska i en jobb. Herregud, jeg kan ta til tårene om jeg prater lenge nok om det.
Men hun erkjenner at bransjen som helhet har en utfordring.
– De som kjører lastebil selv er dessverre veldig ofte negativ til eget yrke. Det er veldig trist at holdningen er slik.
– Vi må gjøre noe før det er for seint, konstaterer hun.