Da fylkesrådet i Nordland bestemte seg for å kutte i den seneste fergeavgangen mellom Festvåg og Misten, ble det bråk.
Innbyggerne på Kjerringøy i Bodø dannet Kystkampanjen, og har tatt en rekke midler i bruk for å stoppe kutt i fergetilbudet.
Nå har Nordland fylkeskommune valgt nettopp dette fergesambandet som kulisse for sin nyeste kampanjevideo til informasjonstjenesten Reis Nordland.
– De bruker Kjerringøy til å «grønnvaske» seg mens faktum er at de kutter i samferdsel til hele kyst-Nordland, sier Oddbjørn Olsen, talsmann for Kystkampanjen.
Kostet 80.000 kroner
Videokampanjen har kostet 80.000 kroner. Ifølge fylkeskommunen er den laget for å øke forståelsen for at kollektivtilbudet utgjør en viktig rolle i samfunnet og særlig i krisetider.
I videoen vises bilder av ferga til Kjerringøy, mens ord som «Samfunnsoppdraget vårt» og «Takk for at du ble med på reisen» ruller over skjermen.
– Skal de bruke Kjerringøy i sitt PR-apparat får de sannelig informere om at de har ødelagt samferdselstilbudet til et titalls familier også, sier Olsen.
Fergekaia ved Festvåg på fastlandet.
Foto: Knut ValbergKuttet kveldsavgang
Nordland fylkeskommune har fått kraftig kritikk fra befolkningen langs kysten for kutt i rutetilbudet. Mindre overføringer fra staten får skylda for disse kuttene.
Les også:
På Kjerringøy reagerer innbyggerne først og fremst på at man har kuttet den siste kveldsavgangen som gikk klokken 23:30. Nå går siste ferge fra fastlandet klokken 22.00.
Olsen sier det gjør at de som jobber i helsevesenet får store problemer med å komme seg hjem etter vakt.
Han mener fylkeskommunen ikke kan legge skylda på regjeringa.
– Det er fullt mulig å videreføre rutetilbudet som har vært, med de økonomiske rammene fylket får.
– Ønsker fylkeskommunen å ta vare på sine innbyggere, så er det ikke til å komme forbi at samferdsel koster, påpeker Olsen.
Praktiske årsaker til valg av fergesamband
Fylkesråd for Samferdsel Bent-Joakim Bentzen (Sp) forklarer bruken av Kjerringøy-ferga med praktiske årsaker.
Bent-Joacim Bentzen (SP) mener det ligger praktiske årsaker bak valget av Kjerringøy-ferga.
Foto: Oliver Rønning / NRK– Reklamebyrået som har laget filmen har tilholdssted i Bodø, og for å ikke bruke for mye tid på forflytning ble nærmeste samband valgt. Kjerringøy er heller ikke fokuset, skriver han til NRK.
Bentzen sier de tre kampanjevideoene er laget for å takke reisende og hedre mannskapene som har stått på under koronakrisen.
– Dette er en, etter vår mening, blitt en veldig fin liten film – som overhodet ikke nevner Kjerringøy, men som kunne vært laget hvor som helst i Nordland.