Da fylkesrådet i Nordland bestemte seg for å kutte i den seneste fergeavgangen mellom Festvåg og Misten, ble det bråk.
Innbyggerne på Kjerringøy i Bodø dannet Kystkampanjen, og har tatt en rekke midler i bruk for å stoppe kutt i fergetilbudet.
Nå har Nordland fylkeskommune valgt nettopp dette fergesambandet som kulisse for sin nyeste kampanjevideo til informasjonstjenesten Reis Nordland.
– De bruker Kjerringøy til å «grønnvaske» seg mens faktum er at de kutter i samferdsel til hele kyst-Nordland, sier Oddbjørn Olsen, talsmann for Kystkampanjen.
Kostet 80.000 kroner
Videokampanjen har kostet 80.000 kroner. Ifølge fylkeskommunen er den laget for å øke forståelsen for at kollektivtilbudet utgjør en viktig rolle i samfunnet og særlig i krisetider.
I videoen vises bilder av ferga til Kjerringøy, mens ord som «Samfunnsoppdraget vårt» og «Takk for at du ble med på reisen» ruller over skjermen.
– Skal de bruke Kjerringøy i sitt PR-apparat får de sannelig informere om at de har ødelagt samferdselstilbudet til et titalls familier også, sier Olsen.
Kuttet kveldsavgang
Nordland fylkeskommune har fått kraftig kritikk fra befolkningen langs kysten for kutt i rutetilbudet. Mindre overføringer fra staten får skylda for disse kuttene.
Les også:
På Kjerringøy reagerer innbyggerne først og fremst på at man har kuttet den siste kveldsavgangen som gikk klokken 23:30. Nå går siste ferge fra fastlandet klokken 22.00.
Olsen sier det gjør at de som jobber i helsevesenet får store problemer med å komme seg hjem etter vakt.
Han mener fylkeskommunen ikke kan legge skylda på regjeringa.
– Det er fullt mulig å videreføre rutetilbudet som har vært, med de økonomiske rammene fylket får.
– Ønsker fylkeskommunen å ta vare på sine innbyggere, så er det ikke til å komme forbi at samferdsel koster, påpeker Olsen.
Praktiske årsaker til valg av fergesamband
Fylkesråd for Samferdsel Bent-Joakim Bentzen (Sp) forklarer bruken av Kjerringøy-ferga med praktiske årsaker.
– Reklamebyrået som har laget filmen har tilholdssted i Bodø, og for å ikke bruke for mye tid på forflytning ble nærmeste samband valgt. Kjerringøy er heller ikke fokuset, skriver han til NRK.
Bentzen sier de tre kampanjevideoene er laget for å takke reisende og hedre mannskapene som har stått på under koronakrisen.
– Dette er en, etter vår mening, blitt en veldig fin liten film – som overhodet ikke nevner Kjerringøy, men som kunne vært laget hvor som helst i Nordland.