Hopp til innhold

NAF: – Noen DAB-adaptere kan gå ut over trafikksikkerheten

Om en drøy måned slukkes FM-nettet i Nordland og de som fortsatt vil bruke sin FM-radio i bilen, må kjøpe en adapter. Ikke alle løsninger er like gode, mener både NAF og UP.

DAB-radio

Snart er du nødt til å ha DAB for å få inn kanaler som NRK og P4.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

– Alt som tar konsentrasjonen vekk fra kjøringen medfører selvfølgelig en økt risiko for at det skal skje en ulykke, sier UP-sjef Runar Karlsen.

I dag er det bare bruk av mobiltelefon som er regulert i forskrift. Men det kan være like stor risiko forbundet med å holde på med andre ting i kupeen, sier Karlsen.

Som for eksempel å håndtere en DAB-adapter under kjøring.

Nils Sødal

Nils Sødal i NAF anbefaler en løsning med styring på rattet. Han oppfordrer folk til å lese tester eller rådføre seg med eksperter for å finne fram i DAB-landskapet.

Foto: Erik Norrud / NAF

Karlsen får støtte fra kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF, som mener det er viktig å være kritisk til de adapterne man velger å installere i bilen. En del av dem er slett ikke enkle i bruk, og disse kan potensielt utgjøre en fare i trafikken.

– Hvorvidt adapteren kan gå ut over trafikksikkerheten kommer an på hvilken løsning man velger, og faktorer som størrelse på skjerm og plassering på dashbordet, sier Sødal.

– Er dere bekymret for sikkerheten når flere biler får håndholdte DAB-adaptere?

– Vi er litt bekymret, og oppfordrer forbrukerne til å velge gode DAB-løsninger i bilene sine.

Mener innebygd er best

Pioneer er en av leverandørene av DAB-radio i Norge.

Jan Ellingsen i Pioneer sier det finnes altfor mange dårlige adaptere på markedet, og sammenligner håndtering av disse med det å bruke mobil under kjøring

– Kunden er til syvende og sist mest tjent med å få DAB innebygd i sin eksisterende radio, sier Ellingsen.

I nye biler kan prislappen komme på opp mot 18.000 kroner hvis du har en ny bil og ønsker DAB integrert i denne. Andre ganger kan det være så enkelt som å bare ta ut radioen, og sette inn en ny.

– Da blir det rimeligere, fra 1398 og oppover. Man får også tak i adaptere som man kobler til eksisterende radio, og som da bygger om denne. Men da er man igjen over på dyrere løsninger, fra 3500–4000 kroner og oppover.

Finnes trygge adaptere

Karlsen i NAF sier utfordringen til bilister er at det er vanskelig å orientere seg i DAB-landskapet, for det er svært mange ulike løsninger å velge imellom.

Mari Hagerup

Mari Hagerup i Digitalradio Norge sier at det er opp til bilførere å være kritisk til hva de kjøper.

Foto: Lasse Morkhagen / Radio.no

Mari Hagerup i Digitalradio Norge mener at det med stort utvalg også finnes mange adaptere som er mer enn trygge nok.

– Så lenge en adapter er forsvarlig montert trenger det ikke å kreve mer oppmerksomhet enn andre enheter på dashbordet, som for eksempel en GPS.

Hagerup oppfordrer folk til å sette seg godt inn i de løsningene som finnes, slik at man kan finne den som passer best til eget bruk og behov.

– Det å oppgradere til DAB i bilen er et veldig individuelt valg. Nå har heldigvis de som monterer dette profesjonelt god kunnskap, og det er mange man kan rådføre seg med.