Hopp til innhold

Deltok i Gulfkrigen og krasjet med hvalaksjonister – nå skal skipet selges

I 41 år har KV «Andenes» vært i operativ tjeneste. Om en uke er det over.

KV Andenes Sydpolen

KV «Andenes» besøkte Antarktis ved to anledninger. Her blir skipet ønsket velkommen av de innfødte.

Foto: Forsvaret

I 1977 etablerte Norge en økonomisk sone på 200 nautiske mil.

For å ta vare på interessene våre trengte vi beskyttelse.

1. april samme år ble derfor Kystvakten etablert.

Fem år senere var KV «Andenes» ferdigbygd ved Haugesund Mekaniske Verksted.

Nå er kystvaktskipet det fartøyet med flest oppdrag utenfor norsk økonomisk sone.

KV Andenes
Foto: Petter Brenni Gulbrandsen/Forsvaret

– 40 år gikk fort. Det var et kvantesprang den gang og har betydd veldig mye, sier Torstein Myhre, skipets første sjef

Om en uke legger det til kai for siste gang. Våpen og ammunisjon skal fjernes.

Men det blir ikke spiker.

Det skal selges videre som sivilt skip.

De mest kjente oppdragene

KV «Andenes» har gjort mange viktige oppdrag for Norge. Her er et utdrag av de kanskje mest kjente.

– Brydde oss ikke om sjø

Den første skipssjefen i januar 1982, Torstein Myhre, husker godt da KV «Andenes» ble tatt i bruk.

– Det var Thorvald Stoltenberg som klarte å få penger til å bygge båten. Vi var veldig stolte. Og den har betydd veldig mye, og blitt brukt mye, sier han til NRK.

– Også må jeg skryte av at vi fra 1983 til midten av 90-tallet var veldig operative fordi vi hadde helikopter om bord.

KV Andenes holder råka oppe i Tromøysund

KV «Andenes» er 105 meter langt og 14,6 meter bredt. Dybden er 5,66 meter.

KV Andenes på Svalbard

Fartøyet har en toppfart på 21 knop. Besetning er omtrent 55 personer.

KV Andenes på inspeksjon ved Bjørnøya

Skipet har seilt for Norge i 41 år og skal nå pensjoneres.

De fleste er opptatt av sjø på sjøen. Naturlig nok, da det kan være farlig. Men Myhre husker at dette skipet var en helt ny verden.

– Vi brydde oss ikke om sjø lenger. En god sjøbåt og en god båt i havet.

– Nå skal båten selges. Du vurderer ikke å kjøpe den?

– Ja, hadde jeg hatt penger til det, svarer den første skipssjefen og legger til det han savner mest fra tiden om bord:

– Miljøet. Og jobben på havet. Kjenne havluften.

Myhre

KV «Andenes» sin første sjef Torstein Myhre var selvsagt på plass da båten ble takket av i dag.

Foto: Per Willy Larsen / NRK

Historien ligger i veggene

KV «Andenes» var et av tre fartøy som ble ferdigstilt ved Haugesund Mekaniske Verksted og overlevert Sjøforsvaret i januar 1982.

Oliver Berdal, dagens sjef i Kystvakten, sier til NRK at man kan se historien i veggene om bord på KV «Andenes».

Kystvaktskipet KV "Andenes" (W322) er i den Persiske Gulf for å asistereden danske fregatten "Olfert Fisher" (med dansk flagg). Her KV "Andenes" sett fra "Olfert Fisher".

Kystvaktskipet KV «Andenes» var i den Persiske Gulf for å assistere den danske fregatten Olfert Fisher. Her er KV «Andenes» sett fra Olfert Fisher.

Foto: NTB

– KV Andenes har gjort en fantastisk jobb. Men på grunn av teknologiutvikling er det nå på tide at Andenes pensjoneres, sier kystvaktsjefen og legger til:

– Sammen med Senja og Nordkapp har dette vært arbeidshestene til Kystvakten i nordområdene i mer enn fire tiår. KV «Andenes» har vært med på det aller meste på godt og vondt.

Oliver Berdal

Sjef for Kystvakten, Oliver Berdal.

Foto: Forsvaret

Om en knapp uke fortøyer det for siste gang. Da plukkes alt av våpen, samband og ammunisjon vekk.

– Det gjøres om til et sivilt fartøy. Så blir det lagt ut til salg, forteller Berdal.

I 1994 ble det dramatisk for KV «Andenes» da Paul Watson aksjonerte mot vågehvalfangst:

Watson kjører inn i KV Andenes

I 1994 aksjonerte Paul Watson og Sea Shepherd mot norsk vågehvalfangst. I den forbindelse kolliderte de inn i KV «Andenes».

Tre nye skip på et år

Med gamle skip på vei ut er det også nye å vei inn. Berdal sier disse i løpet av kort tid vil være klar til å videreføre jobben med å sikre norsk kyst.

– De nye fartøyene er helt fantastiske. Vi har allerede overtatt et, og overtar ytterligere et om en måned. Det siste rundt påsketider til neste år.

Berdal legger til:

– Samtidig pensjonerer vi tre over 40 år gamle fartøy. Det er helt klart vemodig. Det er enormt mye historie som skal fortøye for siste gang.

Kronprins Haakon på marineøvelse

Kronprins Haakon om bord KV «Andenes» under en marineøvelse.

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

Når KV «Andenes» legger til kai om en uke vil Forsvarsmateriell etter hvert overta det. På vegne av Forsvarsdepartementet ivaretar de ansvaret for å fremskaffe, forvalte og avhende materiell for Forsvaret.