Daglig leder i Røst Fiskeindustri, John Holm, sier situasjonen vil bli katastrofal for hele næringa dersom de ikke finner en løsning som sikrer transportene. Ved årsskiftet gikk bedriftes forsikring ut og dermed blir det for risikabelt å sende tørrfisk til det sørlige Italia.
Dobbel straff
Tap av last og kjøretøy er bare en side av saken. For når mafiaen selv selger tørrfisken på markedet til lavere pris får norske eksportører dobbelt straff. Vesta Forsikring er ett av selskapene som har tapt store penger på å forsikre tørrfisk og klippfisktransporter. Men nå er det stopp, sier informansjonsdirektør, Ingrid Holm Svendsen.
Jobber med saken
Nå frykter Holm at hele tørrfiskproduksjonen står i fare dersom næringa ikke finner en løsning som sikrer transportene. I Fiskeridepartementet er man klar over problemene. Statssekretær Solveig Strand i Fiskeridepartementet, sier at departementet jobber for å finne løsninger.