Hopp til innhold

Krever betaling for telefonkatalog

Naturvernforbundet er oppgitt over at et nytt søppelberg sendes ut.

Telefonkatalog

SNART KLAR IGJEN: Telefonkatalogen, Gule Sider og Ditt Distrikt skal nå ut i Nordland i 113 000 eksemplarer.

Foto: Stig Kalsæg Sulland

I disse dager sender Eniro, selskapet som står bak telefonkatalogen, ut 113 0000 kataloger til husstander i Nordland.

Selskapet skriver i en pressemelding at de nå har klart å redusere papirforbruket med en tredel på landsbasis. Det imponerer ikke Erling Solvang, leder i Naturvernforbundet Nordland.

Krever betaling

- Nei, dette er helt unødvendig papirbruk. Særlig når vi vet at mange knapt fjerner plasten.

Men man kan jo reservere seg mot å få telefonkatalogen?

- Ja, men det er ikke nok. Mange glemmer å reservere seg, dessuten er det jo ikke noen grunn til å avbestille noe som kommer gratis uansett. Derfor mener jeg at betaling for katalogen hadde vært fornuftig.

Naturvernforbundet har lenge ergret seg over reklame i posten og har jobbet for å få snudd reservasjonsordninga, slik man må bestille reklame og telefonkatalogen.

- Ofte uåpnet i retur

Den tanken støttes av gjenvinningsselskapet Iris, forteller kontorsjef Randi Figenschou.

- Vi får ofte kataloger uåpnet til resirkulering, noe som skaper problemer. For det første kan de ikke resirkuleres med plasten på. Dessuten er papiret i katalogen ikke så lett gjenvinnbart. Når katalogene nå skiftes vil det får vi dunger av dem inn til resirkulering. Disse går til energigjenvinning, altså de brennes.

- Som gjenvinningsselskap mener vi bedrifter skal ha et bevisst forhold til avfall. Det bør også bedrifter som Eniro ha.

- For feige politikere

I dag pålegger Samferdselsdepartementet pålegger Telenor å distribuere Telefonkatalogen til samtlige norske husstander og bedrifter med mindre de har reservert seg.

Telefonkatalogen står for 0,4 prosent av Norges totale papirsøppel. Solvang mener politikerne nå bør ta ansvar, og få slutt på distribusjonspålegget.

- Men de har vært for feige og hører bare på de reinspekkede økonomiske interessene som ligger i at katalogen er full av reklame.

- Det er greit de tjener penger på dette, men det er gammeldags og de fleste bruker internett og sms for å finne telefonnummer.

Uaktuelt med betaling

Renate Morken

Renate Morken, informasjonskonsulent Eniro

Foto: Eniro

Renate Morken, informasjonskonsulent Eniro, sier selskapet nå har laget en fullt ut gjennvinnbar katalog, men at betaling er helt uaktult.

- Vi har jobbet med miljøgodkjent produsentene, fra de finske treskoger, via trykkeriet i Tyskland til de mange idrettslagene som distribuerer dem i lokalsamfunnene, sier Morken.

- Telefonkatalogen er den eneste gratis nummeropplysningen alle har tilgang til. I tillegg er det bare syv prosent av de norske husstandene som har reservert seg mot å få den.

Men så tjener vel dere noen kroner på oppføringer også?

- Gule sider er vårt produkt, som vi tar betaling for ja. Men det er viktig å få fram at i en krisesituasjon der eksempelvis ikke internett fungerer, er det viktig med alternative måter å få vite nummeret til legevakt og andre nødnumre.