I en artikkel den 22. mars kan NRK Nordland fortelle om hvor mye penger det offentlige bruker på et skysstilbud på Helgeland. «Nordland fylkeskommune bruker over én million kroner i året på å opprettholde båttilbud til fire fastboende og hyttefolk på Tvertforlandet i Hemnes», i følge statskanalen. NRK viser videre til en artikkel i lokalavisa Helgelands blad, der noen regnekyndige har kommet frem til at med 33 innløste billetter utgjør dette om lag 33.000 kroner i subsidier per billett. Med en slik overfladisk analyse etterlates det også et inntrykk av et meget kostbart skysstilbud som det vil være høyst legitimt å avvikle så snart det skal vedtas et nytt samferdselskart for fylket. Heldigvis er historien om dette skysstilbudet mer sammensatt enn som så.
Som artikkelen kort nevner, men unngår å omtale nærmere, var etableringen av dette skysstilbudet en konsekvens av byggingen av Toventunnelen med tilstøtende veiparseller. Før Toventunnelen åpnet var det fergesambandet mellom Hemnesberget og Leirvika som også befordret de reisende til Tvertforlandet. Ettersom de to anløpene på Tvertforlandet lå langs denne fergestrekningen var det tilnærmet ingen ekstra kostnad knyttet til å frakte personer og kjøretøy til og fra. Den «høye kostnaden» NRK Nordland refererer til er altså for alle praktiske formål en del av det totale regnestykket for Toventunnelen.
Hvis vi tar utgangspunkt i NRK Nordlands tidligere omtale av Toventunnelen, har prosjektet tilsammen kostet om lag 1,8 milliarder kroner. Sett i en slik sammenheng utgjør kostnaden knyttet til skysstilbudet på Tvertforlandet en halv pølse i slaktetiden. Hvis man videre ser på trafikkgrunnlaget for det tidligere skysstilbudet, med et par tusen reisende og ytterligere flere hundre kjøretøyer, utgjør de 33 innløste billettene en pølse til. Slik er det også mulig å regne, men det skaper jo ingen store overskrifter. I stedet for å bruke tiden på å skape billige poeng gjennom enkle regnestykker, kunne statskanalen brukt tid på å undersøke hvordan fylkeskommunen har fulgt opp sitt ansvar for å skaffe til veie et tilfredsstillende skysstilbud som forutsatt fra både fylkesting, og storting (jf. Innst. 52 S (2009-2010) og St.prp. nr. 90 (2008-2009)).
Det tidligere fergesambandet fraktet både personer og kjøretøy til Tvertforlandet tre ganger daglig året rundt, også på vinteren når isforholdene skapte utfordringer for øvrig båttrafikk. Etter planen skulle det nye skysstilbudet ha to avganger to dager i uken, men det skulle ikke kunne frakte kjøretøyer, og heller ikke kunne gå i is. Allerede her begynte begrepet «tilfredsstillende» å bli svært relativt, men det skulle bli verre.
For til tross for at fylket hadde nærmere åtte år på seg for å planlegge og etablere det nye skysstilbudet, var det fortsatt ikke klart da Hemnesferga la fra kai for siste gang i november 2014. Båten Fleinvær hadde sin første tur først i januar 2015. Da ble det også klart at kaianleggene som tidligere hadde vært dimensjonert for å håndtere en bilferge åpenbart ikke passet en sjark.
Båten har siden bare kunnet gå til ett av to anløp, og da under høyst tvilsomme forhold hva gjelder sikkerheten til passasjerene. Fylkeskommunen har heller ikke vært i dialog med Statskraft som er kaieier, for å bedre kaiforholdene. Og for å krydre det hele litt ekstra, har de engasjert en båtfører som bor i annen kant av landet. Han må altså pendle mange timer for å frakte folk over en strekning som tar omtrent ti minutter. Det innebærer selvsagt også at de som skal benytte seg av skysstilbudet må bestille turen dagen i forveien.
Med et slikt bakteppe bør det ikke overraske noen at dette ikke er en direkte lønnsom rute. Det som imidlertid er klart er at mye kan gjøres for å skape bedre balanse i regnskapet, bare viljen er tilstede. Men det er den åpenbart ikke. Strategien er tilsynelatende å opprettholde et skysstilbud som er så lite tilfredsstillende at ingen benytter seg av det. Da kan fylkeskommunen løpe fra et ansvar de helst ville vært foruten, og samtidig gjøre hverdagen for de som trakk det korteste strået i forbindelse med prestisjeprosjektet Toventunnelen, om mulig, enda verre. NRK Nordland har i iveren etter å skape overskrifter åpenbart blitt et offer for denne strategien.
Stefan Johannessen