Hopp til innhold

Utdanningssjef: – Fraværsregler ikke grunn til at elever dropper ut

Psykologekspert mener strenge fraværsregler er grunn til at flere dropper ut av videregående. – Avsporing, sier utdanningssjef.

Tone Vangen

– Man kan jo være borte også i videregående skole, spørsmålet er hvor mye skal registreres, mener Tone Vangen.

Foto: Katrine Olsen Sørgård / NRK

Utdanningssjef Tone Vangen i Nordland mener strenge fraværsregler ikke er årsaken til at flere unge dropper ut grunnet psykisk sykdom og personlige problemer.

– Bakteppet for denne saken er at det er for få elever som fullfører videregående skole på normert tid. Da tenker jeg det å sette fokus på at det er strenge fraværsregler er en liten avsporing.

Et økende problem er ifølge skolene at elever slutter fordi de ikke takler skolehverdagen på grunn av psykiske problemer. Én av seks skoleelever oppgir nå at de dropper ut av videregående grunnet sykdom eller personlige problemer.

– Hvor mye skal registreres

Psykologekspert Jon Tomas Finnsson tok i går til orde for at det er mye lettere å være syk som voksen enn som elev på videregående, og at strenge fraværsregler kan ha skyld i dette.

– Man kan jo være borte også i videregående skole, spørsmålet er hvor mye skal registreres. Vi ser at hvis det blir mye fravær så har det ofte en sammenheng med at det er noe galt, mistrivsel eller dårlig motivasjon, sier Tone Vangen.

Utdanningssjefen mener det er viktig at fraværet følges opp.

– Skolene føler et ansvar for å si til elevene at det veldig ofte er sånn at arbeidslivet ser like mye på fraværsstatistikken, som på eksamensresultater og karakterer. Og vi må formidle til elevene at dette er en viktig faktor fremover.

Bedre rettigheter som voksne

Jon Tomas Finnsson

– Man kan ha godt av å få koble av i noen dager uten å ha dårlig samvittighet, sier Finnsson.

Foto: Monica White Martinsen / NRK

Jon Tomas Finnsson ved Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk i Bodø mener fraværsregistreringa er for streng, og at det er mye lettere å være borte fra arbeidslivet enn fra skolen.

– Vi har bedre rettigheter som voksne i arbeidslivet enn det videregåendeelever har. Livet som ungdom er minst like strabasiøst som å være voksen, sier han til NRK.

Et økende problem er ifølge skolene at elever slutter fordi de ikke takler skolehverdagen på grunn av psykiske problemer.

– I perioder er det veldig mye stress, og man kan ha godt av å få koble av i noen dager uten å ha dårlig samvittighet. Uten å tenke at det er så galt, sier Finnsson.

Lærerne skal rådgi

Ved noen skoler får elevene beskjed om at om de ikke møter opp til første time, skal de bare la være å komme.

– Hva mener du om at enkelte lærere sier til elevene at det er bedre at de er borte hele dagen når de likevel har timefravær for eksempel etter en forsovelse?

– Lærerne skal jo rådgi elevene i mange ulike livssituasjoner, og det som trekkes frem her er ikke nødvendigvis et godt råd i alle sammenhenger. Det viktige er at man er så mye som mulig med i undervisningen, og at man er tilstede slik at lærerne får gjort den vurderinga de skal gjøre.

Vangen mener at det at folk ikke kommer seg gjennom videregående skole skyldes sammensatte problemstillinger.

– Det kan være man vil gjøre noe annet i en periode. Men det er helt klart at det er noen som sliter med sin psykiske helse, og dette er noe vi må ta på alvor. Vi må tenke at skolene jobber så godt de kan, men det er en problemstilling vi må ha betydelig fokus på fremover.

(saken fortsetter under videoen)

En av seks som slutter på videregående skole oppgir personlige årsaker og sykdom som grunn til at de slutter.

Motiverende undervisning er veien å gå

– Er det enklere for voksne med fri i vanskelige perioder?

– Det er jo ikke sånn at man ikke kan være borte fra videregående skole, men at man får det registrert. Det er jo det som kanskje tema og det blir tatt opp med deg hvis du er mye borte, sier Vangen.

Og sånn må det nødvendigvis være, sier utdanningssjefen.

– Man er i en læringssituasjon og en vurderingssituasjon. Og det må være regler for at man skal være tilstede.

– Kan det tenkes at reglene for fravær er for strenge?

– Hvis vi skal fokusere på å få folk gjennom videregående er det mange andre ting jeg tror vil være mer effektivt enn akkurat fraværsreglene. For eksempel for få læreplasser, dette handler om å sørge for motiverende og god undervisning, avslutter Tone Vangen.