Hopp til innhold

Dypt inne i de nederlandske skoger skjulte en norsk kulturskatt seg

Etter 22 år er et lite stykke Norge på plass i museet i Stokmarknes i Nordland.

Salongen i det gamle dampskipet Finmarken fra 1912.

KULTURMINNE: Dette ble brukt som overnattingssted for et ridesenter i Nederland, men var opprinnelig noe helt annet.

Foto: Eldar Syvertsen
– Den originale trappa er der. Det er autentiske tepper på gulvene, stoffer og mer. Det har vært et enormt arbeid med alt av treskjæring med mer. Følelse av Titanic å gå inn der, sier Lina Vibe, enhetsleder i Hurtigrutemuseet.

– Legg en halvmeter bom og hold høyden!

Med millimeterpresisjon heises den på plass. I det som skal bli det nye Hurtigrutemuseet i Stokmarknes i Nordland. En stor, hvit boks.

Fredag 24. januar ble en milepæl i en etter hvert 22 år lang historie nådd.

Men først:

Året er 1998.

En hurtigrutenpassasjer snubler over det som skulle vise seg å være norsk hurtigrutenhistorie. Dypt inne i en grønnkledd skog i Beekbergen i Nederland.

Hva som gjemmer seg der? En seksjon av det over 100 år gamle dampskipet Finmarken.

Seksjonen fra gamle DS Finmarken lastes på plass i det nye Hurtigrutemuseet.

I VAKRE OMGIVELSER: Seksjonen fra DS Finmarken blir en integrert del av det nye Hurtigrutemuseet i Stokmarknes.

Foto: Kolbjørn Larsen

– Der hadde den stått 42 år. Det er rart å tenke på at den sto der inne, sier Sten Magne Engen, daglig leder i Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum.

– Helt fantastisk

Engen fikk umiddelbart brev om funnet. Men det skulle ta fem år å få den ut av skogen og til Norge. Hjem til i Vesterålen. Over 100 år etter at den først ble levert Vesteraalens Dampskibselskab i Stokmarknes i 1912.

Hurtigruteskipet DS «Finmarken» fra Vesteraalens Dampskibsselskab. Bygd i 1912.

DS FINMARKEN: – Seksjonen er den delen av båten som heter 1. plass. Seksjonen bak på båten, sier Engen.

Foto: Olaf Andreas Knutsen Storegjerde (1879-1958) / Sogn og Fjordane Fylkesarkiv

I 50 år var den i drift som en del av hurtigruten, før den ble solgt i deler. Tilfeldig havnet denne seksjonen hos et ridesenter i Nederland.

At denne seksjonen skulle være i så god stand etter 42 år i den nederlandske skogen, var ikke gitt.

– Det har vært tre eiere, men det er ikke en ripe. Ingenting av det som er originalt, er ødelagt. Det er helt fantastisk bare det, sier Engen, som er ildsjelen bak prosjektet.

  • Se da Norge Rundt besøkte ridesenteret og båtseksjonen i år 2000:
Hurtigruteskipper og styreformann i hurtigrutemuseet, Stein Magne Engen, drømmer om å hente hjem det originale førsteklasse-dekket til DS Finnmarken fra Nederland. Dekket ble i sin tid solgt til en rideskole i Nederland, hvor det har blitt brukt som et overnattingssted. Eieren av rideskolen, ønsker å selge dekket fordi køyene er for korte for dagens mennesker. Salongen står nå i container ved Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i påvente av permanent installasjon.

Kostet 20 mill.

Og seksjonen – den har hatt celebert besøk i sine tidlige dager.

Kong Haakon var en av dem. I overetasjen av seksjonen overnattet kongen da han skulle åpne Risøyrenna i 1922.

Sten Magne Engen

TIDLIGERE HURTIGRUTEN-KAPTEIN: Sten Magne Engen har vært primus motor for museet i alle år.

Foto: Ingri Garberg / NRK

– Seksjonen består av to salonger, en dame- og musikksalong og en røkesalong. Så er det et lite trapperom og ei trapp opp til ti lugarer, sier Engen.

I tillegg er det installert spyttebakker rundt om i seksjonen.

– Spyttebakke er noe de brukte i gamle dager når de tygde skråtobakk. Det er laget akkurat sånn som det var i 1912, sier Engen.

I 17 år har seksjonen stått på ulike steder i Stokmarknes. Hele veien er den blitt jobbet på og restaurert.

– Det har vært mange ting som måtte på plass. Med frakten, innredning og huset den skal stå i, er det snakk om 20 millioner kroner, sier Engen.

En seksjon fra DS Finmarken blir integrert i det nye Hurtigrutemuseet i Stokmarknes i Nordland.

BRUKTE DAGEN: I flere etapper ble seksjonen fraktet fra kaia der den sto og til slutt heist inn i museumsanlegget.

Enorm investering

I sommer åpner det nye Hurtigrutemuseet på Stokmarknes. Det har hatt en investering på 200 millioner kroner.

– Dette er en enorm investering for nytt museum i Nord-Norge, og noe stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum har jobbet med i mange år, sier Lina Vibe, enhetsleder i Hurtigrutemuseet.

Endelig dato for når museet åpner, er ikke satt.

Jeg tok en liten dans med jentene i museet.

Sten Magne Engen, ildsjel

Men da seksjonen endelig sto på plass forrige uke, kunne en lettet Engen slippe jubelen løs.

– Jeg tok en liten dans med jentene i museet, ler Engen.

– Da fikk vi endelig utslipp for mange års venting og indre spenning, sier han.

Seksjonen fra gamle DS Finmarken lastes på plass i det nye Hurtigrutemuseet.

NYTT MUSEUM: – Det at man begynte arbeidet med å få en autentisk stor hurtigrute til sentrum av Stokmarknes, det var helt vilt, sier Vibe. I forgrunnen står det nyere skipet MS Finnmarken fra 1956.

Foto: Kolbjørn Larsen

LANG VEI: Det måtte en huggetillatelse i en fredet skog til for å få seksjonen fraktet fra Beekbergen, via smale kanaler til Amsterdam. Derfra ble seksjonen fraktet til Stokmarknes via Bergen.