Da elever og lærere på skolen i Fauske kommune tok helg fredag, var det på en skole med 40 elever, samtlige etnisk norske. Når de samme elevene kom på skolen mandag morgen, møtte de 23 nye skolekamerater fra Syria og Afghanistan.
Dermed vil hver tredje elev på 1–10 skolen være flyktninger.
– I ei lita bygd som Sulitjelma er det et rimelig høyt antall å få inn i skolen over natta. Men vi satser på at dette går bra, sier rektor Frank Krokstrand.
Sju år gamle Abderahman Mohammad fra Syria har bodd i Sulitjelma i fire måneder. Han har ventet lenge på denne dagen.
– Jeg er glad i dag, det skal bli spennende å lære norsk, smiler han.
Bissan Mohammad (12) har akkurat hilst på sin nye lærer, og gleder seg til å ta fatt.
– Skolen er fin, og læreren virker veldig snill. Jeg gleder meg til å lære norsk, sier hun.
150 flyktninger
I oktober kom det 150 syriske flyktninger til tettstedet i Nordland, hvor det bor 580 innbyggere. Ifølge loven har elever på asymottak der man må regne med å bli boende mer enn tre måneder krav på undervisning med en gang. Siden i fjor høst har skolen og Fauske kommune jobbet med å gjøre klart til å ta imot de syriske barna. Blant annet å skaffe lærere, tolk, nytt utstyr og kartlegging av elevenes ferdigheter.
– Det er forskjell i hvor mye de har gått på skolen. Noen har hatt flere års pause fra skolen på grunn av krig og på flukt. Andre har ikke gått på skolen i det hele tatt, sier rektor Frank Krokstrand.
Skoledagen starter med ren norskundervisning fram til lunsj. Etter matpausen skal de nye elevene ut i klassene og ha de fagene som står på timeplanen, slik at de blir integrert.
Rima Yossef Mohammed, som selv er selv syrisk flyktning skal være lærer og tolk for elevene. Hun tror barna kommer til å lære seg norsk i rekordfart.
– Spesielt de yngre barna. De er allerede godt i gang med bokstavene. Det norske språket er ikke vanskelig. Jeg lærte det selv på seks måneder. Arabisk er mye vanskeligere, mener hun.
Syrisk lærer og tolk
Krokstrand håper tilskuddet av nye elever vil påvirke skolemiljøet positivt.