Hva synes du om den nye logoen?

Fra nyttår endrer Høgskolen i Bodø status fra å være høgskole til å bli universitet. I dag ble den nye logoen presentert.

Ny logo for Universitetet i Nordland

NY LOGO: Slik er den nye logoen som skal markedsføre det nye Universitetet i Nordland.

Foto: Grafikk: Rayon Visual Concepts AS

Den nye logoen for Universitetet i Nordland ble høytidelig presentert på en pressekonferanse onsdag og er laget av Designbyrået Rayon Visual Concepts AS.

Høgskolen i Bodø har i mange år arbeidet for å få status som universitet og den 19. november år vedtok Kongen i statsråd at høgskolen blir Universitetet i Nordland.

Universitetet i Nordland er Norges åttende universitet og Nord-Norges andre universitet – over 42 år etter etableringen av Universitetet i Tromsø.

Unik og egenartet

1. januar 2011 er Pål Pedersen rektor ved Universitetet i Nordland. Ifølge Pedersen innebærer den nye visuelle identiteten at hele institusjonen går inn i en ny fase.

– Styret vårt har vært opptatt av at endringen av status fra høgskole til universitet skulle synliggjøres gjennom endring av visuell profil, noe jeg tror er smart. Logoen er fargerik og moderne i formen, og det er for meg ingen tvil om at vårt ståsted er fortsatt Nordland.

– Jeg tror at logoen vil fungere som et godt symbol for de faglige satsingene som vi har ved institusjonen, sier rektor Pål Pedersen i en pressemelding.

Raus og nordnorsk

Symbolet består av kantete former satt sammen til en helhet.

Historien i symbolet skal fortelle både om hvordan hav og natur ulenkelig er bundet sammen, men også om samspillet mellom natur og kultur. Symbolet består av egenartete former som utgjør en dynamisk helhet.

Ifølge Designbyrået Rayon Visual Concepts AS er Universitetet i Nordland et universitet som ser enkeltmennesket og tar vare på hver student. Hver student utgjør en komponent som styrker helheten.

– Det helhetlige menneskesynet understrekes ved at navntrekket til UiN er formgitt i en håndskrevet font. Dette signaliserer også en raus og nordnorsk uhøytidelighet. UiN er trygge på sine styrker og tør å gjøre ting litt annerledes, noe som vil komme frem i kommunikasjonen fra UiN fremover, sier leder Finn Morten Andresen i Rayon AS.

Elementene

– Elementene går igjen i den visuelle identiteten. Måten fjellet stuper ned i havet, hvordan lyset treffer siden av en bergvegg, det duggvåte og irrgrønne gresset innerst i en liten vik, den kritthvite stranden som åpenbarer seg bak en odde, den høye himmelen som tindene strekker seg mot og høstfargene som speiler seg i havet – alt er balansert av havets mektighet.

Det sier Finn Morten Andresen i Rayon Visual Concepts AS.

Hva mener du?

Den forrige logoen til høgskolen (til høyre) viser en nordlandsbåt som speiler seg i vannet og med sola i bakgrunnen, mens den nye logoen har fått et mye mer moderne preg.

Men hva synes du om den nye logoen?

Si din mening her!