– Dette er et alvorlig angrep. Hele Hurtigrutens globale IT-infrastruktur ser ut til å være påvirket, sier Ole-Marius Moe-Helgesen til selskapets egen hjemmeside.
Han er konserndirektør for IT i Hurtigruten, og sier de nå jobber med å begrense skadeomfanget.
Det var Hurtigruten selv som mandag formiddag offentliggjorde at de skal ha blitt utsatt for et dataangrep.
– Trolig løsepengevirus
Flere systemer, blant annet hurtigruten.no og e-postsystemer, er nede.
Ifølge selskapet er det trolig snakk om et såkalt løsepengevirus.
Trude Talberg-Furulund er seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring.
Foto: Hans Fredrik Asbjoernsen / Datatilsynet– Vår fremste prioritet nå, er å sikre trygg og god drift for alle gjester og ansatte. Vi jobber med alle tilgjengelige ressurser for å isolere effektene av angrepet og begrense skadene det kan gjøre, sier Moe-Helgesen i pressemeldinga.
Hurtigruten var natt til mandag i kontakt med myndighetene om saken.
NRK har vært i kontakt med Justis- og beredskapsdepartementet som ikke ønsker å kommentere og viser til Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM).
De er nasjonal varslings- og koordineringsinstans for alvorlige dataangrep og andre IKT-sikkerhetshendelser.
NSM ønsker ikke å kommentere angrepet, og henviser til Hurtigruten for kommentar.
– Vi kjenner til saken. Ut over det har vi ingen kommentar, sier seniorrådgiver i NSM, Fredrik Johnsen, til NRK.
Han ønsker ikke å kommentere hvorvidt de bistår Hurtigruten.
NRK har vært i kontakt med rederiet som foreløpig ikke kan gi noen kommentar om omfanget.
– Ganske vanlig angrep
Trude Talberg-Furulund er seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring.
Hun understreker at hun ikke kjenner til dette angrepet konkret, men uttaler seg på generelt grunnlag.
– Løsepengeangrep er et ganske vanlig type dataangrep, og er gjennomgående noe som løftes opp i trusselrapporter som legges frem. Det er en trussel som alle virksomheter bør ha en plan for.
Talberg-Furulund påpeker at det ved slike angrep er sentralt å oppdage de tidligst mulig.
– Jo raskere man oppdager det, jo større er sjansen for å begrense skadene.
Hun er samtidig klar på at åpenhet om slike type angrep er viktig.
– Alle kan bli utsatt for dataangrep. Det har vært mange slike den siste tiden, og da er det viktig ikke å føle skyld eller skam.
– Kan dette gå ut over Hurtigrutens kunder?
– Det kan ikke jeg si noe om, men det er noe Hurtigruten helt sikkert jobber på spreng med å finne ut av akkurat nå.