NRK Meny
Normal

Her styres fortsatt togtrafikken av mennesker

Mens de fleste togene i Norge er fjernstyrt, blir fortsatt store deler av trafikken på Nordlandsbanen dirigert manuelt. Forrige uke frontkolliderte to tog i Italia, hvor manuell styring blir brukt til å dirigere togene.

Nordlandsbanen

Den lengste strekningen med manuell styring av tog ligger på Nordlandsbanen. Fortsatt er det sju år til hele landet har et elektronisk styringssystem.

Foto: Rune Fossum

Forrige uke mistet 27 mennesker livet da to tog havnet i samme spor og frontkolliderte. Italiensk politi mener ulykken skyldes menneskelig svikt siden togene blir dirigert manuellt.

I Norge styres 93% av togskinnene ved hjelp av et elektronisk system, mens de resterende 7% styres manuellt. Den største strekningen her er Nordlandsbanen, og et fullt elektronisk styringssytem er ikke klart før i 2023.

Christopher Schive i Jernbaneverket mener den manuelle dirigeringen på Nordlandsbanen ikke kan sammenlignes med den i Italia på grunn av omfanget av tog som passerer daglig.

– Vi har ikke noe grunnlag for å si at den er mindre sikker enn andre måter å styre på, forteller Schive.

Strekningen der ulykken i Italia fant sted blir daglig krysset av over 200 tog. Disse togene dirigeres manuellt. På Nordlandsbanen kjører 26 tog på det meste i løpet av ett døgn, og Schive mener derfor at systemene ikke kan sammenlignes.

– Sikker nok

Manuell drift er trygt

Christopher Schive i Jernbaneverket forteller at manuell drift av Nordlandsbanen er sikkert.

Foto: Privat

– Manuell styring på Nordlandsbanen er sikker nok, hvis ikke kunne vi ikke kunnet drive trafikk på stekningen, sier Christopher Schive til NRK.

Direktør i Statens Jernbanetilsyn, Erik Reiersøl Johnsen, er enig i Schives uttalelser, men legger til at menneskelig svikt aldri kan utelukkes helt.

– Det er helt umulig å se bort i fra at mennesker kan svikte. Vi gjør det av og til, forteller Johnsen.

Legger om systemene

Det har tidligere blitt kjent at Jernbaneverket jobber med å legge om styringssystemene på jernbanen fra manuell til elektronisk styring, men Jernbaneverket avviser at bakgrunnen til omleggingen har sikkerhetsmessige årsaker.

– Vi kjører på en absolutt sikker måte, og dette systemet har fungert i mange år, og vil fungere de få årene til, til vi får nytt anlegg på Nordlandsbanen, avslutter Christopher Schive i Jernbaneverket.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
I tredje episode av Stortvildet må Erna Solberg tegne Jonas Gahr Støre. KrF må debattere som SV og motsatt. Hvem vinner debatten?
 Er Jonas Gahr Støre (Ap) god på seksualundervising? Se episode 2 av Stortvildet.