Her flyr de sine døde Hercules-kolleger hjem til Norge

Før de to Hercules-flyene satte kursen for Gardermoen, ble det holdt en kort seremoni for de fem omkomne offiserene på flyplassen i Umeå.

I dag ble bårene med de fem norske offiserene som omkom da det norske Herculesflyet «Siv» styrtet i det svenske fjellet Kebnekaise 15. mars i år, fløyet hjem til Norge og Gardermoen militære flyplass.

En bilkortesje på sju biler transportere kistene kistene fra Norrlands universitetssjukhus till flyplassen.

Før de to Hercules-flyene tok av fra Umeå Airport, ble det holdt en kort seremoni ved kistene, skriver Västerbottens Folkblad.

– Føles godt

– Det føles godt at vi endelig kan sende hjem offrene til deres familier, sier kriminaltekniker Urban Johansson som fulgte kortesjen i dag, til SVT.

Video Bårene til de omkomne Hercules-offiserene flys hjem til Norge

Bårene til de omkomne Hercules-offiserene flys hjem til Norge

Ingen seremoni

Når bårene ankommer Gardermoen vil Kongens garde bære ut bårene til fem bårebiler og overlevert til de etterlatte.

– Det blir ingen seremoni, det hadde vi på Gardermoen i mars. Dette er kun en båreoverrekkelse, opplyser presse- og informasjonsoffiser Stian Roen i Luftforsvaret til NRK.no.

Roen opplyser at det er kollegene til de omkomne i 335 skvadronen som flyr bårene hjem.

– Dette er et ærefullt oppdrag og flere har spurt om å få lov til å ta denne turen, sier han.

I de neste ukene vil de fem norske offiserene bli gravlagt på sine respektive hjemsteder. Den første begravelsen finner sted onsdag i neste uke. Alle fem blir begravet på Forsvarets regning.

Vanskelig arbeid

De omkomne hentes hjem

FLYS HJEM AV KOLLEGAER: Bårene med de fem offiserene som omkom i flyulykken i Kebnekaise i mars, blir fredag overgitt til de etterlatte. – Det er kollegene til de omkomne i 335 skvadronen som flyr kistene hjem, opplyser Forsvaret.

Det var 15. mars i år at flyet ble meldt savnet. Etter to dagers søk ble det klart at hele besetningen på fem omkom da det norske Hercules-flyet krasjet inn i Sveriges høgeste fjell, Kebnekaise (2097 moh.).

Flyet eksploderte og det har vært et nitid arbeid med å samle vrakdeler og levninger. Västerbottenspolitiet har sammen med det svenske Rättsmedicinalverket jobbet i flere måneder med å identifisere levningene etter de omkomne. I april var alle de fem omkomne var identifisert. De kommer nå hjem til sine etterlatte. De fem var:

Ståle Garberg (42), skvadronsjef Truls Ørpen (46), lasteleder Siw Robertsen (45), lasteleder Bjørn Haug (40) og flytryggingsoffiser Steinar Utne (35).

Så ikke fjellet

Det letes fortsatt etter årsaken til ulykken. 11. mai presenterte den svenske havarikommisjonen en foreløpig rapport på en pressekonferanse i Oslo.

Der kom det frem at Hercules-flyet skal ha vært i en sky da ulykken inntraff. Mannskapet hadde dermed ingen anelse om hva som ventet dem før noen få sekunder forut for ulykken.

Siste radarkontakt var mindre enn et halvt minutt før ulykken

– Man har ikke manøvrert flyet før ulykken skjedde. Det betyr at besetningen ikke var klar over hva som ville skje, sier talsmannen for kommisjonen.

Dette baserer kommisjonen på funn som tilsier at det ikke var bevegelse på rorene på flyet. Farten var 280 knop da flyet traff fjellet, altså 500 kilometer i timen.

Fikk beskjed om å fly lavt

Video Pressekonferanse om Hercules-ulykken

Pressekonferanse om Hercules-ulykken

Flygelederne i Kiruna skal ha gitt beskjed til flyet om at de kunne fly lavere enn toppen av Kebnekaise, som har en høyde på 2.111 meter over havet.

Men havarikommisjonen mener ikke at dette er grunnlag nok til å legge skyld på flymyndighetene.

Fortsatt ikke konkludert

Kommisjonen har så langt ikke konkludert om årsaken til ulykken.

– Vi har ikke konkludert, men kommer til å presentere hendelsesforløpet, slik vi nå oppfatter det, sier lederen av den svenske havarikommisjonen, Agne Widholm.

Men kommisjonen slår fast at det ikke var dårlig vær i området da ulykken inntraff. Dette er basert på informasjon fra seks ulike meteorologiske institutt.

Havarikommisjonen håper å finne de såkalte «svarte boksene», som er ferdskriveren og taleregistratoren som kan gi svar på teknisk informasjon om flyet i tiden før ulykken, i tillegg til taleopptak fra cockpit en halvtime før flyet styrtet.

Når og hvis de blir funnet, kan det gi eksakt svar på hva som skjedde i cockpiten like før styrten.

Video Tung tid etter Hercules-styrten

Tung tid etter Hercules-styrten

Flere nyheter fra NRK Nordland

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Tryms bilder vekker oppsikt
Politihunden Cox på sin andre test- Nå skal det avgjøres om han kan bli politihund.