- Utviklingen er veldig negativ, norske biler taper stadig markedsandeler på det internasjonale markedet fordi konkurransen er så hard, sier administrerende direktør Gunnar Apeland i Norges Lastebileierforbund.
EU utvidelsen har skylda
Hver dag fraktes tusenvis av tonn med fisk med trailere fra Norge til markeder i Europa.
Til tross for at de samlede volumene fra Norge til utlandet har gått opp, har de norske transportørene opplevd en markant nedgang. Bare i fjor sank volumene til de norske bilene med 10 prosent og fortsatt peker pila nedover.
Administrerende direktør Gunnar Apeland mener forklaringen er enkel:
- På grunn av EU utvidelsen har vi fått en del nye aktører inn på det internasjonale transportmarketdet. Dette er aktører som har et lavere kostnadsnivå enn oss. Blant annet konkurrerer vi stadig mer med de baltiske landene, Polen og Russland, sier Apeland.
Ifølge ham kan de norske lastebilsjåførene gjerne ha fem ganger så mye i lønn som sine østeuropeiske konkurrenter. Når i tillegg drivstoffet er billigere i disse landene, sier det seg selv at importørene heller bruker egne biler framfor å leie inn norske biler.
Bruker selv østeuropeiske sjåfører
Transportfirmaet Johs. Lunde kjører fisk til Europa fra Nord-Norge og Vestlandet. Også de merker den økte konkurransen fra sjåfører fra østeuropeiske sjåfører.
Ifølge eksportsjef Øyvind Solberg i Johs. Lunde er kostnadskutt og rasjonalisering en av måtene å møte konkurransen på. På enkelte ruter bruker de selv østeuropeiske sjåfører for å få ned kostnadsnivået.
Det å konkurrere med lønningsnivået til de russiske, polske og baltiske sjåførene har de ikke en gang vurdert.
- Nei, vi har ingen mulighet til å konkurrere på lønn, sier Solberg.
Illustrasjonsfoto