– Et veldig viktig premiss for å klare videregående utdanning er opplæringen du får i grunnskolen. Når det viser seg at vi har for få lærere i skolene i Nordland fremover, så er det kjempealvorlig, sier fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll.
I fjor sommer vedtok Stortinget nye kompetansekrav for lærere. Det hjelper lite når tall fra SSB viser at det på landsbasis vil mangle nesten fire tusen lærere i 2040. Fylkesrådslederen mener lærerutdanningene er kraftig underdimensjonert i forhold til det møtende behovet.
– Om alle lærerutdanningene i Nord-Norge gikk for full maskin, så ville man utdannet halvparten av de lærerne vi trenger for å møte den lærermangelen som vi nå får. I tillegg går utdanningene bare for halv maskin, for det er veldig dårlig søknad. Så her er det en ekstrem jobb som må gjøres, sier Norvoll.
Han mener god opplæring og oppfølging gjennom grunnskolen er et viktig premiss for å kunne gjennomføre videregående utdanning. Han er bekymret for utviklingen, og mener problemet ligger i rekrutteringen.
– Det er gjort mange gode tiltak for å få bedre lærere, nå må vi gjøre tiltak for å få flere lærere. Det er det vi nå er nødt til å gripe tak i, mener Norvoll.
For å få til dette mener Norvoll det er avgjørende å øke attraktiviteten på utdanningene. Han sier de nå kommer til å sette seg ned sammen med arbeidsgiverorganisasjonene i kommunen, NAV og universitetene i Nord-Norge for å gripe tak i situasjonen.
- Les også: Frykter tomme pulter ved skolestart
Må ansette ikke-godkjente lærere
I Bodø merker de allerede nå at det er blitt mindre tilgang på lærere. For første gang måtte de i år tilsette ikke-godkjente allmennlærere i hovedinntaket.
– Av de 75 vi har ansatt nå, så er det en fem - seks som ikke er godkjente allmennlærere som det heter. Det betyr ikke at de ikke har utdanning, men de mangler den spesifikke kombinasjonen som kreves for å få godkjenning som allmennlærer, sier fungerende kommunaldirektør i Bodø kommune, Harald Thinn.
Mangelen på lærere i Bodø ser ut til å bare være et forvarsel på hvordan situasjonen vil bli i fremtiden. Prognosene fra SSB gjør også nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad, bekymret.
– Det er all grunn til å ta en mulig fremtidig lærermangel på alvor. Ikke minst fordi vi mener at vi i dag trenger flere lærere enn det som er i skolen allerede, sier han.