Antall trafikkdrepte i Øst-Europa ligger høyt over EU-snittet og politiet mener at ukulturen øker i Norge.
– Utenlandske sjåfører som kjører på en måte som ikke samsvarer med norsk trafikksikkerhetskultur, synes å være et tiltakende problem. Det virker åpenbart at både kjøreopplæring og -kultur i enkelte østeuropeiske land er annerledes enn det vi er vant med her i Norge, sier politiadvokat Harald Bilberg i Hordaland politidistrikt til Bergens Tidende.
Forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) skal de neste tre årene kartlegge nøyaktig hvor mange utenlandske aktører som kjører godstransport på vei og sjø i Norge. Prosjektet har fått støtte fra Norsk forskningsråd.
- Les også:
- Les også:
– Vet for lite
– Vi vet for lite om hvilke følger den økende andelen utenlandske aktører faktisk har for sikkerheten på veiene, sier Tor-Olav Nævestad i TØI.
Han leder det ferske forskningsprosjektet Safe Foreign Transport, som skal kartlegge utenlandske godstransportørers ulykkesrisiko i Norge.
Resultatene skal blant annet benyttes til å beregne ulykkesrisiko, undersøke hvorfor ulykkene skjer, samt identifisere utfordringene som følger med økt internasjonalisering i godstransport.
Trafikksikkerhetskultur
I perioden 2007 til 2011 ble 20 personer drept, 24 hardt skadet og 171 lettere skadet i ulykker med utenlandske kjøretøyer her til lands, viser tall fra Vegdirektoratet.
– Det er grunn til å tro at utenlandske sjåfører bærer med seg trafikksikkerhetskulturen fra sitt hjemland, påvirket av nasjonal føreropplæring, samhandling, trafikkregler og nasjonalt politis håndhevelse. Men dette er bare ett av flere mulige forhold vi skal undersøke, sier Nævestad.