Klokken 14:25: Widerøe melder om at alle fly nå er tilbake i normal drift.
– Widerøe har nå funnet en løsning på dataproblemene som oppstod tidligere i dag. Vi vil være tilbake i normal drift fortløpende. Vi beklager de forsinkelsene det har medført for våre passasjerer, skriver selskapet i en pressemelding.
De ber om forståelse for at problemene kan føre til forsinkelser utover dagen og kvelden.
Dette sier de etter at selskapet fredag ettermiddag meldte om at de hadde datatrøbbel, og alle fly ble satt på bakken.
Dataproblemene gjaldt et system som pilotene bruker før avgang til å få informasjon om flyets vekt og balanse.
Kommunikasjonsrådgiver Lina Lindegaard Carlsen i Widerøe bekreftet til TV 2 at Widerøe var rammet av dataproblemer.
– Det stemmer at vi har datatrøbbel og at flyene inntil videre står, sa Lindegaard Carlsen.
Flyene som allerede var i luften var uberørt av dataproblemene – ettersom dette gjaldt et system som selskapet bruker før avgang.
– Vi er i dialog med leverandøren av systemet og håper at det løser seg så fort som mulig. Vi er lei oss for den forsinkelsen det medfører for passasjerene, sa hun.
Nå er altså problemene løst, men ringvirkninger i form av forsinkelser kan forekomme utover dagen og kvelden.
Håper på å få løst det snart
Catharina Solli er kommunikasjonssjef i Widerøe, og bekrefter til NRK rett før klokken 13 at de har problemer, men at de er i ferd med å bli løst.
– Vi har problem med IT-systemene våre. Vi jobber for å få løst det nå sånn at flyvningene våre kan gå som normalt.
– Så det er i ferd med å bli løst?
– Det tikker inn meldinger som tilsier at mange av flyene nå blir «friskmeldt», men vi er ikke helt i mål enda. Vi er på saken, og det er allerede fly som kan ta av.
Hun understreker også at det ikke har noen negative konsekvenser for fly som allerede har tatt av.
– Dette er et system som benyttes av pilotene i forkant av flyvningen, for å måle vekt og balanse. De som er oppe i luften har det kjempefint, og blir ikke berørt.