På landsbasis ble nærmere 10.000 passasjerer kontrollert hvor 206 av dem fikk 1.500 kroner i gebyr. I Nordland var det derimot ikke bare passasjerene som ble bøtelagt, men også sjåførene selv.
– Det er nesten så vi ikke forstår det. Når vi tenker på at det var totalt fem i hele Norge, synes vi det er skremmende, sier seniorrådgiver Ann Synnøve Elvevoll i Statens vegvesen region Nord.
Hun mener det er sjåførene som skal gå frem som rollemodeller for beltebruk, og spør hvordan man skal få passasjerene til å bli flinke å bruke belte i buss, hvis ikke sjåførene gjør det selv.
– Må gå foran med et godt eksempel
I Yrkestrafikkforbundet blir de overrasket når de får høre om resultatene fra forrige ukes kontroll.
– Sjåførene må gå foran med et godt eksempel. I utgangspunktet er bussen en trygg arbeidsplass og fokus på beltebruk er viktig, sier forbundsstyremedlem og regionleder i Nordland, Stein Roger Skoglund.
Han sitter selv bak bussrattet på langdistanseruten mellom Bodø og Halsa, og mener det gjøres mye for å få flere passasjerer til å feste beltet.
– Det er klistret på rutene og satt opp plakater, og vi sier ifra. Vi følger opp kampanjene, men sliter likevel med å få alle til å bruke belte.
– Varslet storkontroll
Statens vegvesen hadde i forkant gått ut og varslet om storkontrollen forrige uke. Under en tilsvarende kontroll i vinter ble til sammen 16.300 busspassasjerer sjekket for beltebruk. Da satt 3.600 passasjerer usikret.
– Vi ser at folk flest blir flinkere til å bruke belte i buss. Bussulykker er det ikke så mange av, men konsekvensene kan være katastrofale dersom man ikke er sikret. Det ene er å skade seg selv, men man kan også påføre andre passasjerer skade når man kastes rundt i bussen, sier Elvevoll.
Under kontrollen sist vinter fikk passasjerene muntlige advarsler, men under forrige ukes kontroll fikk de som ble tatt gebyr.
– Vi skriver kun ut gebyr når vi er sikker i observasjonen vår. Er vi litt i tvil, lar vi være. Målet er ikke å få ut flest mulig gebyr, men å få fram budskapet, sier Elvevoll.
– Skal bruke belte når det er montert
Når sikkerhetsbelte er montert i busser, skal passasjerer bruke dem. Ifølge Statens vegvesen ville det vært seks færre dødsulykker i buss i snitt årlig, hvis passasjerer hadde brukt sikkerhetsbelte.
Kontrollene er gjennomført på langdistansebusser der det kun er sitteplasser om bord. I Nordland har vegvesenet kontrollert 55 busser og 800 passasjerer.