Hopp til innhold

Sabler ned Glimt-stuntet på Gardermoen: – Begynner å få for store baller i Bodø

Bodø/Glimt vil markedsføre seg internasjonalt, men deres nye butikk på Gardermoen latterliggjøres i både Tromsø og Stavanger.

en mann og kvinne som ser på en skjerm

POPPET OPP: Glimts nye pop-up-butikk på Oslo lufthavn skaper både furore og klingende mynt i en allerede stappfull Bodø/Glimt-kasse.

Foto: Marius Eriksen Guttormsen / NRK

Onsdag denne uka spiller Bodø/Glimt kamp i Mesterligaen mot tyrkiske Galatasaray i Istanbul.

Og som vanlig er en rekke nordlendinger på Europa-tur for å følge kampen fra tribunen.

Nå kan både de, og andre, sikre seg Glimt-effekter mens de er i ankomsthallen på Norges største flyplass, Oslo lufthavn.

Over butikken blinker slagordene «Hele Norges stolthet» og «Nord-Norges stolthet».

– Det er så dumt at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne.

Slik kommenterer podkasten Aftenball det ferske stuntet til Bodø/Glimt.

Flere i supporter-Norge har reagert på sosiale medier med at Bodø/Glimt markedsfører seg som nettopp «Hele Norges stolthet».

– Det virker som om Bodø /Glimt har mista bitte litt gangsynet på hva klubbtilhørighet og identitet er, sier kommentator i Stavanger Aftenblad, Stig Nilssen, i Aftenball.

Til NRK sier Nilssen at de står for kritikken og mener at Glimt ikke kan favne langt bredere enn sitt eget distrikt.

– Selv om Bodø/Glimt har prestert mesterlig og spiller i Mesterligaen, så er det ikke sånn at folk i Stavanger, Trondheim og Bergen plutselig blir Glimt-fans. Det har jeg null tro på.

en mann som står ved siden av en bærbar datamaskin
en gul boks med et klistremerke på
Foto: Marius Guttormsen/NRK

Også i Tromsø har de fått med seg gultrøyenes inntog i Gardermoens avgangshall. I Nordlys-podkasten FireFireBlod sparers det heller ikke på kruttet.

– Litt for store baller, kan vi si det? De må roe litt ned, og så kan det være at det er gjort med glimt i øyet, utbryter programleder og journalist Anders Mo Hanssen.

Gjengen i Tromsø-podkasten er enig med sine kollegaer i Stavanger. Noen landslagsfølelse rundt Glimt blir det aldri.

– Det er vel sånn Bodø/Glimt tenker om seg sjøl nå, at de skal være et flaggskip. Ikke bare i Nord-Norge, men hele Norges Glimt.

en gruppe menn som poserer for et bilde, FIREFIREBLOD: Fra venstre: Øyvind Nordmo Sivertsen, Anders Mo Hanssen og Lars Eidissen.

FIREFIREBLOD: Trioen i Nordlys sin fotballpodkast. Fra venstre: Øyvind Nordmo Sivertsen, Anders Mo Hanssen og Lars Eidissen.

Foto: Nordlys

– Da har testiklene vokst seg litt for store nede i «the windy city». De kan ikke seriøst tenke at hele Norge nå skal heie frem Bodø/Glimt i Champions League.

Samtidig mimrer de tilbake til Rosenborgs storhetstid på 90-tallet, som fylte puber i Tromsø med folk som heiet på trønderne.

– Det er jo ganske mange sånne som ser på Glimt nå, og heier på dem. Jeg tror det er mange folk i Norge som er sånn halvveis fotballinteressert, som er begeistret for Bodø/Glimt, og syns det der er kjempestas, sier Mo Hanssen.

Mennesker i en stor bygning

«Hele Norges stolthet», eller?

Foto: Marius Eriksen Guttormsen / NRK

Øyvind Nordmo Sivertsen, som er med i podkasten og sportsredaktør i Nordlys, utdyper til NRK at han ikke mener Glimt gjør noe direkte feil med butikken på Gardermoen.

Tror du Glimt lykkes med å få nye supportere med stuntet?

– Det blir jo litt sånn som å gå og prøve å sjekke opp noen damer på klubben. Noen får du draget på, mens av andre blir du avvist ved første blikk.

Heier du på Bodø/Glimt i Mesterligaen?

Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.

Går unna

Til tross for kritiske røster i både vest og nord har stuntet så langt vært en suksess for Bodø/Glimt. I alle fall om vi skal tro butikkleder Martin Halvorsen:

– Vi har solgt veldig mange drakter. Den drakten vi har her nå er den eneste som er igjen. Vi får nye drakter på lageret snart. Det har gått veldig raskt siden vi åpnet.

en mann iført en gul jakke

Butikklederen i den ferske Glimt-butikken på Oslo Lufthavn har travle dager på jobb.

Foto: Marius Eriksen Guttormsen / NRK

Halvorsen har hatt kunder innom fra både Nord-Norge, resten av landet og utlandet.

– Det er mye på grunn av Mesterligaen. Det er gøy at flere enn folk fra Nordland følger med på Bodø/Glimt.

– Har dere fått noen negative reaksjoner?

– Vi har ikke merket så mye til det. Det har for det meste vært i media. Noen Tromsø-supportere har klistret klistremerker utenfor. Det er vel det verste.

et rødt og hvitt skilt på en svart overflate

Det tok ikke lang tid før klistremerker fra rivaliserende supportergrupperinger prydet den nye Glimt-butikken.

Foto: Marius Eriksen Guttormsen / NRK

Dette tenker folk på Oslo lufthavn om pop-up-butikken:

  • en mann som står foran en butikk med en haug gule og svarte paraplyer
    NRK

    Sverre Larsen

    – Det er direkte artig, sier nordlendingen Sverre Larsen, som tok en tur innom Glimt-shopen før avreise til Gran Canaria.

    – Det er et lag som har kommet seg opp for egne krefter. De har ikke fått hjelp av en rik onkel med masse penger i baklomma. Det er et spesielt eventyr, sier Larsen.


  • en person i hvit skjorte
    NRK

    Kjetil Vikse Moen

    – Det er gøy å se at små klubber kan komme seg ut i Europa på den måten de har gjort. Det er veldig kjekt at Norge endelig har et lag i Mesterligaen igjen, sier haugesunderen.

    – Det er helt på sin plass med litt vennlig rivalisering, sier han om reaksjonene fra Tromsø og Stavanger.


  • en mann som står foran et gult og blått leketøy
    NRK

    Oliver Vikse

    – Det er helt utrolig. Du går på Gardermoen og så ser du plutselig den gule Glimt-drakta. Da skjønner du at de har gjort det ganske stort, sier bodøværingen Oliver Vikse, som nå bor i Sandefjord.

    Han er på vei til Tyrkia for å se Glimt i Mesterligaen mot Galatasaray.

    – Halve landslaget er nesten Glimt-troppen. De får tro hva de vil, og så får vi se hvordan det går nå i Tyrkia.


– En ordentlig nordnorsk måte å si det på

Daglig leder i Bodø/Glimt, Frode Thomassen, mener butikken på Oslo lufthavn er med på å styrke merkevaren og omdømmet til klubben.

Med den sportslige suksessen vi har hatt, opplever vi også at det er mange som heier på Bodø/Glimt og følger med oss, ikke bare i Bodø, Nordland og Nord-Norge, men også ellers i landet, sier han til NRK.

– Det er også en sterk og økende interesse internasjonalt.

en mann med skjegg

Daglig leder i Bodø/Glimt, Frode Thomassen.

Foto: Terje Pedersen / NTB

– Så er det noen som tenker at det begynner å bli litt vel oppblåst i Bodø. Har dere fått for store baller?

– Det var en ordentlig nordnorsk måte å si det på, humrer Thomassen og fortsetter:

– Vi har gjort oss noen refleksjoner rundt markedsføringen med at vi er hele Norges stolthet. Vi ønsker egentlig ikke å ramme Bodø /Glimt inn geografisk, verken i forhold til Nord-Norge eller Norge. Vi kommer nok til å gjøre endringer på teksten.

Han tror de fleste som er opptatt av den kommersielle siden ved fotball ser verdien i å tenke utover sitt lokale nedslagsfelt.

– Over tid handler det om å bygge en merkevare som også er interessant utover sin egen by og landegrensene.

Les også Glimt-profil Ulrik Saltnes åpner opp om alvorlig sykdom

en mann i svart skjorte

Thomassen mener norske klubber lenge har tenkt for snevert rundt egen markedsføring.

– Vi må tenke annerledes når vi tenker kommersielt. Gardermoen er det stedet hvor det er flest nordmenn, og det er naturligvis også mange fra utlandet der. Det har vært positivt for oss å plassere hos der.

Idéen ble til for kort tid siden. Thomassen er glad for at de tok sjansen.

– Vi opplever at det har vært en voldsom suksess. Selv om det sikkert er mange andre stemmer knyttet til dette. Men den type diskusjoner tror jeg er viktig også for utviklingen av norsk fotball.

Les også Her havner matjorda til Glimts omstridte stadion: – Ubrukelig, mener ekspert

En gravemaskin/ bulldoser lemper matjorda i et naturområde med skog og fjell i bakgrunn