Hege Steinsland, kommunikasjonssjef i Bank Axept, bekrefter til NRK at feilen er retta og at ting er oppe og går igjen fra ca. kl. 13:40.
– Feilen gjaldt kunder med fast linje, og ikke de over internett. Derfor har noen butikker ikke hatt problemer i det hele tatt, sier hun.
Det var en intern it-feil ved Nets Norge som var årsaken til at bankterminaler over hele landet sluttet å virke mandag. Nets har oppdatert sine nettsider: Problemet er løst og systemene fungerer som forventet (oversatt fra engelsk).
– Systemene er oppe og går. De fleste terminalene vil fungere ganske normalt rimelig kjapt. Vi ser trafikken ta seg opp sekund for sekund, sier Pål Andre Fredriksen, direktør i Verifone.
De fikk inn de første indikasjonene på at noe var galt like før klokken 11.
– Kunne dette vært løst raskere, tror du?
– Det er alltid et spørsmål man må stille seg. Nå skal vi vente og høre mer om årsaken, og så se hvilke læringspunkter man kan hente ut.
– Vi er heldigvis veldig forskånet mot denne type store feil. Det er første gang jeg har opplevd at det har vært såpass lenge nede med så mange terminaler.
Han utelukker at det har dreid seg om et hackerangrep.
– Hvilke konsekvenser fikk dette?
– Det har nok dessverre gått utover en god del av butikkene som har en hektisk dag i dag. Men hvor stort tap i omsetning dette har fått er for tidlig å anslå.
– Helt krise
Det var altså mandag formiddag kunder over hele landet begynte å opplevde problemer med å betale. Blant andre Marthea Elise Steinhovden (18) i Bergen.
– Det er jo leit å måtte vente så lenge. Det er helt krise, fortalte hun.
Steinhovden var med venner på vei til Vinmonopolet på Bergen Storsenter for å handle inn til 17. mai, men ble – som så mange andre i dag – forhindret.
– Vi skal ha alkohol, selv om vi må stå her i en time eller to, fortalte guttene Jonas Halvorsen (21) og Mathias Grunnaleite (18).
Butikksjef Jon Erik Tetlie orienterte om det han sa var en kaotisk situasjon.
– Vi har mulighet til å ta imot kontanter. Vi har også mulighet til å ta imot betaling på nett. Likevel er dette er helt «worst case».
Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet bekreftet til NRK at de hadde betalingsproblemer over hele landet.
På Vinmonopolet i Porsgrunn måtte Rebecca Hansen avvise folk i døren.
– Alle ble avvist og måtte prøve å finne reserveløsning. Det er veldig kaotisk. Kundene har forståelse, men jeg skjønner at de blir frustrerte.
Mange kunder la igjen flasker og planla komme tilbake senere for å betale.
Andre steder har polet stengt, sier Hansen.
Eneste betalingsløsning i mange butikker har altså vært kontanter.
– Hvorfor gikk jeg ikke til butikken tidligere?
«Vi tar bare kontanter», var det første som møtte Gerd Fugelseth da hun gikk inn på Vinmonopolet i Svolvær.
Hun skal i 17. mai-feiring i morgen, og ville gi en flaske med noe godt i gave til vertene. Men det ble ikke bare-bare.
– Pussig beskjed å få, for vanligvis tar man jo aldri kontanter. Men hva skal jeg gjøre med flaska jeg skal gi bort i morgen?
Hun sukket og spurte seg spørsmålet antakeligvis ganske mange også gjorde i dag:
– Hvorfor gikk jeg ikke før?
– Ikke beste dagen å ha teknisk svikt på
NRK var tidlig i kontakt med Coop Norge.
– Dette tyder på at det en feil på BankAxept i formiddag, sa pressesjef Harald Kristiansen i Coop Norge til NRK.
– Det innebærer at en del kunder må over på reserveløsning.
Kristiansen sa det er mulig å betale med kort, men at det kunne ta tid.
Blant annet fordi det enkelte steder kreves signatur. Kristiansen sa at Coops egen løsning, Coop Pay, fungerte som normalt.
– Ikke den beste dagen å ha teknisk svikt på, sa han.