Hopp til innhold

Ber deg droppe julehandel på nett: – Vær med og redd lokale butikker

Næringsforening ber folk droppe julehandel på nett, for å redde lokale butikker. – Umulig å stoppe netthandelen, sier regionsbanksjef Trude Glad.

Caroline Meier, kreativ leder Deadline Media og Marius Steiro, leder Sortland Næringsforening.

Marius Steiro i Sortland Næringsforening har startet en kampanje, hvor de ber folk droppe julehandelen på nett - og heller handle i butikker lokalt. Her sammen med Caroline Meier i Deadline Media.

– Dersom alle handler på nett blir utvalget i butikkene mindre og mangfoldet forsvinner. I Vesterålen ser vi en økning i antall avviklinger og konkurser i handelsstanden. Økt netthandel fører til mindre verdiskaping og arbeidsplasser i handelsnæringen kan være i fare, sier leder Marius Steiro i Sortland Næringsforening til NRK.no.

Med noen få tastetrykk, kan du handle nesten alt du trenger før jul – til en god pris, uten å forlate huset. Ifølge Sparebank1 er Norge på europatoppen når det gjelder netthandel, og den øker – på bekostning av handel over den lokale butikkdisken.

Sortland Næringsforening har nå lansert kampanjen «Bli en lokal shopper» på sosiale medier for å få folk i Vesterålen til å handle mer der de bor.

– Vi vil bevisstgjøre folk om de negative ringvirkningene netthandel har på lokalsamfunnene. Vi håper at folk skjønner sammenhengen, og støtter opp om den lokale handelen, sier Steiro.

En milliard går ut av landet

Netthandel

Norske forbrukere er Europas beste nettshoppere. 63 prosent sier at de orienterer seg på nett før de bestemmer seg om de skal handlet på nett eller gå i butikken.

Foto: Arnstein Jensen / NRK

Tall fra Virke viser at nordmenn i desember legger igjen 3,4 milliarder kroner i netthandel, hvorav en milliard handles fra utlandet. Bare I Vesterålen vil det handles for 20 millioner på nettet i desember, ifølge Sortland Næringsforening.

– Denne omsetningen skulle jeg gjerne sett hadde tilfalt de lokale butikkene i regionen, sier næringslederen.

– Umulig å bekjempe netthandel

Regiondirektør i Sparebank1 Nord-Norge Trude Glad har ingen tro på kampanjer for å få folk til å slutte å handle på nett.

Regiondirektør Salten Trude Glad Sparebanken Nord-Norge

Regiondirektør Salten Trude Glad Sparebanken Nord-Norge.

– Denne utviklingen er umulig å snu. Norsk næringsliv bør heller se på de store muligheter for norsk næringsliv, mener hun.

I fjor handlet vi nordmenn for over 44 milliarder kroner på nett – mange av disse kronene går ut av landet.

– Norske forbrukere er Europas beste nettshoppere. 63 prosent sier at de orienterer seg på nett før de bestemmer seg om de skal handlet på nett eller gå i butikken. Det er en mismatch i forhold til hvordan norske bedrifter har tilrettelagt for å selge sine varer og tjenester på nett.

– Blir hengende etter

Norske bedrifter ligger nemlig på en 30. plass i verdenssammenheng.

– I Norge oppgir 30 prosent av de små og mellomstore bedriftene som forteller at de ikke er på nett. 63 prosent oppgir at de heller ikke har noen intensjoner om å komme seg på nett, sier Glad.

Hun mener butikker og næringsliv bør satse mer på nett, i stedet for å forsøke å snu trenden.

– Det har skjedd en svært rask endring i folks kjøpsatferd. Her er det viktig for lokale produsenter og forhandlere å tenke nytt, søke kompetanse og tilrettelegge for handel av bedriftsprodukter på nettet – ikke minst mobilløsninger, sier regiondirektøren.

Tror du slike kampanjer kan få folk til å handle mer lokalt?