Hopp til innhold

Årsaken til at fiskefartøy gikk ned utenfor Bleik er klar

«Skipperens lokalkjennskap, og det at dette for han var rutinemessig arbeid og en vanlig arbeidsdag, førte til at han var uoppmerksom på fartøyets plassering i farvannet. Det førte igjen til at fartøyet seilte for langt på den satte kursen og grunnstøtte.»

Det skriver Havarikommisjonen i rapporten om sjøulykka med fiskefartøyet «Klævtind» som gikk ned utenfor Bleik på Andøya 9. januar i år.

Seks personer var om bord i båten da det blåste opp, og båten ble passert i le for den verste vinden. Plutselig gikk «Klævtind» på grunn, og det ble slått hull i skroget.

Hovedredningssentralen mottok maydaymeldingen fra fartøyet klokken 09.45, og en redningsskøyte ble sendt ut fra Andøya. Alle om bord kom seg i sikkerhet, men båten sank under slep.

Ifølge Havarikommisjonens rapport var båten satt på autopilot da ulykka inntraff.

I rapporten skriver kommisjonen blant annet at hverdagslige arbeidsoppgaver kan føre til at potensielt farlige situasjoner overses lettere.

«Forståelse av normalisering av rutinemessig arbeid, som å navigere i et kjent farvann, kan bidra til økt bevissthet og økt sikkerhet. I dette tilfellet skulle man ha funnet lokale kontrollmekanismer som bidrar til nødvendig oppmerksomhet rundt navigeringen så lenge fartøyet er i bevegelse», står det videre å lese i rapporten.

Havarikommisjonen presiserer at god kontroll på redningsutstyr bidro til økt mulighet til overlevelse.

Fiskefartøyet Klævtind 1 forliser utenfor Andøya 9.januar 2023.
Foto: Sjøforsvaret