Hopp til innhold

Advarer fylkene mot å slå kloa i Widerøe

Fylkeskommuner i Nord-Norge og på Vestlandet vurderer muligheten for å kjøpe flyselskapet Widerøe dersom staten selger seg ut av SAS, som eier Widerøe. – Lite lurt, mener luftfartsekspert.

SVOLVÆR LUFTHAVN I LOFOTEN

Fylkeskommunene vil hindre at flytilbudet i distriktene svekkes, dersom SAS og datterselskapet Widerøe selges til en utenlandsk aktør.

Foto: NRK

Flyselskapet kan dermed bli kjøpt opp av fylkeskommuner på Vestlandet og i Nord-Norge. Forutsetningen for oppkjøp av Widerøe er at staten selger seg ut av SAS. Fylkesrådsleder i Nordland, Odd Eriksen vil ikke kommentere saken overfor NRK.

Prosessen startet i mai

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det var i mai i år at alle gruppelederne i Nordland ble kalt inn av fylkesrådsleder Odd Eriksen for å diskutere et mulig oppkjøp av Widerøe.

Da visste fylkeskommunen at Staten vurderer å selge seg ut av SAS, som eier Widerøe. Deretter ble det møter mellom en rekke fylkeskommuner på Gardermoen, blant annet Finnmark, Nordland og Sogn og Fjordane.

Fylkesordførar i Sogn og Fjordane, Nils R. Sandal, vurderer situasjonen nøye.

– Vi har en felles interesse av å ha en operatør som kan gi både et kvalitativt godt tilbud på flyplassene våre, både når det gjelder frekvens og komfort. Det føler vi at Dash-8 flytypen til Widerøe gir oss, seier Sandal.

Professor og luftfartsekspert Frode Steen ved Norges Handelshøyskole i Bergen er mer skeptisk.

– Poenget er at Widerøe drives som et privat selskap. Det fungerer og de tjener penger. Erfaringene er at det er vanskelig å få til god drift i statlige bedrifter. I særdeleshet de statlige bedriftene som ønsker å legge seg opp i rutestruktur og andre ting. Det generer nye kostnader, som gjør at selskapene ikke kan tjene like mange penger som de ville gjort i en vanlig produksjon, sier han til NRK.no.

Hovedkontor i Bodø

Widerøe

Flyselskapet Widerøe trafikkerer 47 flyplasser, og har 1300 ansatte og ei årlig omsetning på 2,5 milliarder kroner.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Widerøe har hovedkontor i Bodø. Flyselskapet med sine 1300 ansatte trafikkerer 47 flyplasser, og har en årlig omsetning på 2,5 milliarder kroner.

Første halvår i år var det beste halvåret i selskapets historie, med et overskudd på 187,2 millioner kroner før skatt. Det er 125,4 millioner kroner bedre enn første halvår i fjor.

Uten kortbanenettet og det flytilbudet man har i dag, vil det være svært vanskelig å drive næringsvirksomhet i hele distrikts-Norge.

Frykten til fylkeskommunene er hva som skjer med både rutetilbud og arbeidsplasser dersom SAS og Widerøe kommer på utenlandske eiere.

– Vi kan aldri vite hva som skjer dersom de blir nye eiere, sier fylkesordfører Nils R. Sandal i Sogn og Fjordane.

Finansavisen skrev tidligere i sommer at en ungarsk milliardær vil knuse Widerøe. Siden jul har ungarske Igor Kolomoyskij kjøpt tre skandinaviske flyselskaper, deriblant Cimber Sterling. Nå vil han ta rutene til Widerøe.

Anbudene på rutene fra Nord-Troms og sørover er akkurat lagt ut på anbud, og da vil ungareren forsøke seg nettopp med Cimber Sterling. Målet er å stable på bena et nytt, skandinavisk flyselskap.

Høyre skeptisk

I Nordland er gruppeleder for Høyre på fylkestinget avventende til et oppkjøp.

– Det er gode argumenter både på den ene og andre siden. Motstanderne sier ofte at dette ikke er noe en fylkeskommune skal drive med, og det er et helt relevant spørsmål. Men på den annen side skal vi bidra til å bevare nordnorske arbeidsplasser og utvikle selskapet på en slik måte at det er til gangs for hele landsdelen vår, sier Oddleif Olavsen.