Hopp til innhold

– Enhver arrangørs våte drøm

Slik reagerer musikkjournalist Asbjørn Slettemark på nyheten om at Parkenfestivalen er utsolgt knappe fire timer etter at billettene ble lagt ut for salg.

Parken og Slettemark2

FORPLIKTER: – Det er klart at dette forplikter. Neste år må de virkelig levere, for publikum har utvilsomt store forventninger, sier musikkjournalist Asbjørn Slettemark.

Foto: Gisle Forland, Kim Erlandsen / NRK

Asbjørn Slettemark

TILLIT: At festivalen ble utsolgt såpass fort mener musikkjournalist Asbjørn Slettemark vitner om stor tillit hos det lokale festivalpublikummet.

Asbjørn Slettemark, musikkjournalist og kjent fra blant annet NRKs «Lydverket», er en ivrig Parken-tilhenger, og beskriver det som Parkenfestivalen i dag opplever som enhver arrangørs våte drøm.

– Det er bare å gratulere. Dette er veldig sjeldent og veldig uvanlig. Jeg kommer ikke på noen festivaler i farten som kan skilte med den samme bragden, sier han på telefon til NRK.no.

At festivalen ble utsolgt såpass fort mener han vitner om at Parkenfestivalen virkelig har fått befestet sin posisjon hos det lokale festivalpublikummet.

– Det viser at dette er en festival som Bodø og omegn er veldig glad i, og har stor tillit til. Det at festivalen er utsolgt uten at et eneste navn har kommet på plakaten betyr også at publikum føler seg sikre på at de får en god festivalopplevelse, sier han.

Han mener arrangørene nå ikke har noen unnskyldning når det kommer til å booke store navn.

– Det er klart at dette forplikter. Neste år må de virkelig levere, for publikum har utvilsomt store forventninger.

– Ble for hardt i fjor

Slettemark sikter med den uttalelsen til årets festival, hvor programmet av enkelte ble omtalt som litt for hardt.

– I år ble det litt for hardt og utilgjengelig. Året før det var det et litt gammeldags program som manglet den store headlineren.

Han mener festivalen neste år dermed har økonomisk ryggdekning til å smelle til med artister som er dyre.

– Det er bare å tenke på rentene av den summen som de nå har fått inn. Og nå trenger de å hente inn noe som er både bredt og folkelig, fastslår han.

Skryter av publikummet

Slettemark har selv vært på alle Parkenfestivalene, med unntak av en.

– Jeg vil beskrive det nordnorske festivalpublikummet som et godt publikum. Det er ingen tvil om at de er glade i både fest og musikk, og det er jo det det handler om når man er på festival.

– Hvordan vil du beskrive festivalmrådet?

– Det er et nydelig festivalområde, og det er veldig hyggelig at Bodø har klart å fostre en festival på det nivået. For 10 år siden var det ganske traurig på musikkfronten, så det er en svært positiv utvikling, avslutter han.

(under kan du se bilder fra årets festival)

– I sjokk

Festivalsjefen selv er overveldet over den massive responsen.

– Vi er nesten i en form for sjokktilstand. Det er helt vanvittig, sier festivalsjef Gøran Aamodt til NRK.no.

Han lover at de skal gjøre en god jobb med bookinga.

– Vi er i gang med den prosessen. Vi vet hva vi vil ha, men hva vi får er en annen sak. Vi tar hensyn til hvilket publikum vi har på samme tid som vi har en oppdragerfunksjon, så det blir en blanding av gode, brede artister og smalere artister. Men trivelig skal det uansett bli.

– Er det sånn at folk er mer opptatt av folkefesten enn musikken?

– Vi kjørte en spørreundersøkelse i år hvor folk ble spurt hvorfor de kjøper billetter så tidlig. Der svarte 80 prosent at det var fordi de har tiltro til at programmet blir bra, sier Aamodt.

Han avslører at de håper å kunne slippe de første artistene i desember.