Selskapet har modnet med alderen og i dag er selskapet en av landets viktigste bindeledd i distriktsnorge.
Startet i Oslo
Selskapet så dagens lys i Oslo i februar 1934. Flygeren og entusiasten Viggo Widerøe etablerte Widerøes Flyveselskap og 18. juni klokka 0750 tok det første flyet av fra Ingierdstrand. Viggo Widerøe satt selv bak spakene på denne historiske turen.
Den samme mannen var også den første piloten som fløy oppover langs norskekysten. De unge flyentusiastene med Viggo Widerøe i spissen var ikke redd for å fly der ingen andre hadde turt før dem.
- Dette var folk som hadde vokst opp med Roald Amundsen og Fridtjof Nansen som store idealer. De var godt forberedt til å stå ute på flottører i høststormer og dårlig vær.
Det sier pilot i Widerøe og historiker Ulf Larstuvold.
Widerøe til hele landet
Flyplass-strukturen i distriktene var ikke utbygget da Widerøe startet med flyvninger. Men selskapet landet likevel nærmest over alt med sine sjøfly. I 1954 åpnet den første sjøflyruta mellom Vadsø og Kirkenes.
På midten av 1960-tallet vedtar Stortinget å bygge ut et kortbanenett i Norge. Samferdselsminister Håkon Kyllingmark jobbet i flete år med å få gjennomslag i Stortinget for etablering av kortbaneflyplasser. Etter at Stortinget vedtok utbygginga, ble flyplassene populært kalt Kyllingmarkene.
VIDEO: Fra åpning av flyplassene i Lofoten og Vesterålen i 1972
- WIderøe var initiativtaker til denne type kortbane. Vi kunne endt med helikoopter-ruter i stedet. Det var nemlig også et forslag i sin tid. Men kombinasjonen av Widerøes erfaring med sjøfly-rute og det nye flyet som kom, Twin Otteren, gjorde det mulig å bygge 19 kortbaner i Norge, sier Larstuvold.
Populær kråke
Selskapet har hatt forskjellige fly opp gjennom historien. Men Twin Otteren er det mest kjente og berømte flyet. Mens andre fly måtte stå på bakken, var Twin Otteren - eller kråka som mange kalte den - i lufta i skarp rute. Det lille flyet fraktet 14 millioner passasjerer gjennom sine 32 år i tjeneste for Widerøe.
Flyet var folkekjært og de som reiste med den følte at det var litt deres eget. Det lille flyet har mer enn andre fly festa seg i historien.
Den har til og med blitt foreviget gjennom en hyllest i
.Den lille kråka har også vært med på store mirakler. I 1986 var høygravide Randi Jørgensen på vei til Hammerfest for å føde. Men babyen ville ikke vente til de rakk frem.
.Flyselskapet feiret fødselen med å kalle opp et fly etter Silje, og i dåpsgave fikk hun en billett som gir henne rett til å reise gratis med Widerøe gjennom hele sitt liv.
Bindeledd for utkantene
Widerøe har uten tvil gjort det lettere å bo og drive næring i utkantnorge. Veien til resten av verden ble mye kortere da småflyplassene ble etablert.
- Mange ville ha flyttet fra Røst dersom vi ikke hadde flyplass her ute. Det hadde blitt for tungvint å bo her. Vi ser jo at de plassene som har flyplass har fått en ekstra vekstimpuls og gjort det sånn at folk kan samhandle med verden rundt seg på en helt annen måte enn man gjorde før.
Det sier ordfører i Røst tidligere statssekretær i Samferdselsdepartementet Arnfinn Ellingsen.
Ulykker med Widerøe
Selskapet er en økonomisk suksess, og småflyene har vært som en velsignelse for distriktsnorge. Men 75 år på vingene har også satt sine tragiske spor hos selskapet og de som ble rammet.
Widerøes mest populære fly Twin Otter var kjent for å være stabil og stødig, nesten uansett vær og forhold. Men flyet var også involvert i noen tragiske ulykker.
Den 11. mars 1982 var Twin Otter-flyet på vei fra Berlevåg til Mehamn. Men ved Omgang i Gamvik kommune
. Flere kommisjoner har gransket ulykken, men fremdeles vet man ikke med 100 prosent sikkerhet hva som forårsaket ulykka.Selskapets største og verste ulykke skjedde i 1988. Dash 7-flyet var på vei fra Namsos til Brønnøysund. Noen minutter før landing mistet flykontrollen kontakten med flyet, og
.Skjærtorsdag i 1990 havarerte et Twin Otter-fly på Værøy, og fem mennesker mistet livet. Etter ulykka ble flyplassen stengt og all kommunikasjon til og fra øya foregår nå med helikopter.
Den siste store ulykka selskapet var utsatt for skjedde i Namsos i 1993.
. Seks mennesker omkom, mens 13 andre slapp unna med skrekken.Som følge av ulykkene ble mange av sikkerhetsrutinene gjennomgåt og mye endret for å hindre at slikt skulle skje igjen.
Fra idaelisme til storkonsern
Det var og er kortbanene i Norge som er Widerøes fremste spesialfelt. Ingen andre selskap har en så stor flypark tilpasset nettopp kortbanenettet. De siste årene har også selskapet satset mer på trafikk utenlands, blant annet til Storbritania.
Widerøe startet i 1934 med ett fly. I dag flyr selskapet over to millioner passasjerer fordelt på 30 fly og 1300 ansatte. Selskapet eies i dag av SAS og har en omsetning på 2,5 milliarder kroner i året. I 2008 hadde selskapet et resultat på drøyt elleve millioner kroner før skatt.
VIDEO: 3. mars feirer Widerø
Hvilke minner har du med Widerøe?