Flyet hadde tatt av fra Namsos lufthavn noe forsinket og var ventet til flyplassen i Brønnøysund klokka 20.30. Det var lavt skydekke og yr i området. Flykontrollen mistet kontakten med flyet fem minutter før det skulle lande på Brønnøysund Lufthavn.
- Jeg ble oppringt 25 minutter etter klokka ni på kvelden. Beskjeden var kort. Det hadde sannsynligvis skjedd en flyulykke i Torghatten og politiet ba oss i Heimevernet hjelpe til, sier Herlof Johansen. Han var områdesjef i Heimevernet i 1988.
- Jeg kastet meg rett i bilen og kjørte utover mot Torghatten. Men jeg var i tvil hele tiden. Hvordan kunne den lille knøtten av en fjellknaus stå i veien for et fly? Det kunne ikke være mulig, tenkte jeg.
Konfirmasjonshelg i Brønnøy
Men det var mulig. Da Johansen kom ut til det ulykkesstedet brant det i fjellsida. Vrakdeler lå slengt utover.
- Det var som et slør ble tatt bort fra øynene mine. Det luktet intenst av drivstoff og noe ubestemmelig som brant. Men jeg vil ikke snakke så mye om hvordan det så ut.
Det var konfirmasjonssøndag i Brønnøy den aktuelle helga. Flere av passasjerene, blant andre en hel familie fra Langevåg, hadde tatt turen nordover for å delta i festlighetene. Johansen kjente igjen noen av passasjerene i flyet.
- Det var utrolig mange inntrykk og mange tanker som raste gjennom hodet. Men man måtte bare ta seg sammen og tenke at det var en jobb, sier Johansen.
Heimevernets oppgave ble å holde vakt på ulykkesstedet.
Bar ned døde personer
Omtrent klokka halv elleve fikk de melding om at alle 36 passasjerene som var med flyet var omkommet. Johansen hadde ansvar for de 75 heimevernsmannskapene og ble spurt om de kunne bære omkomne ned fra fjellet etter at politiet hadde gjort jobben sin.
- Det var frivillig for mannskapene, men de aller fleste deltok. Det var en tung jobb. Selv forsto jeg først ansvaret i som hvilte på meg etterpå.
Tenker fortsatt på ulykken
Nå er det 20 år siden Dash-7-flyet styrtet i Torghatten. Likevel tenker Johansen på ulykken nesten hver dag.
- Særlig etter at jeg ble pensjonist har mange av tankene kommet tilbake, spesielt om morgenen. Samtidig føler jeg meg svært heldig som har kunnet gi en hjelpende hånd idet ulykken skjedde. De samtalene jeg har hatt med pårørende har gjort det lettere å komme videre. Men viktigst av alt har vært det samholdet vi har hatt i Heimevernsgruppen. Uten det vet jeg ikke hvor jeg hadde vært, sier Johansen.
- Pilotfeil årsak
Flyhavarikommisjonen mente det var menneskelig svikt som lå bak ulykken. Flygerne begynte nedstigningen til Brønnøysund åtte nautiske mil før flyplassen, i stedet for fire nautiske mil, slik de skulle. Kommisjonen la vekt på at det var dårlig kommunikasjon mellom flygerne. Dobbeltkontrollen for navigeringen manglet.
Flygerne skal også ha hatt besøk av en passasjer i cockpiten rett før ulykken, noe som kan ha forstyrret flyverne. Det ble ikke funnet tekniske feil, mangler eller uregelmessigheter ved flyet eller utstyret.
- Det er vanskelig å dømme over det som har skjedd. Jeg har vært på Torghatten titt og ofte etter ulykken. Da tenker jeg på hva som skjedde der oppe.
- Men mest av alt gleder jeg meg over hver gang det kommer nyheter om forbedringer på innflygningsrutinene til flyplassene i Norge, sier Herlof Johansen.
Hør fra Dagsnytt:
HØR OGSÅ: