I dag er det 50 år siden hurtigruteskipet, MS "Erling Jarl", brant mens det lå ved kai i Bodø.
Tilsammen 14 mennesker omkom i denne brannen som blir betegnet som den største katastrofen i Bodø, etter krigen.
Voldsom brann
Brannen hadde i følge vitner spredt seg eksplosjonsartet. Men mange passasjerer, deriblant Magnus Gårdvik som var på vei til Navigasjonsskolen i Tromsø den dagen, hadde ikke forstått omfanget av brannen før skipet la til kai.
Etter at Bodø brannvesen ble kalt ut fikk Odd Henrik Johnsen beskjed om å rykke ut. Han var underbrannmester på brannstasjonen ved Bodø Hovedflystasjon da alarmen gikk.
Gudmund Vollelv var andrestyrmann ombord på "Erling Jarl" den dagen det brant.
I følge en rapport fra brannvesenet i Bodø er det ikke kjent hva som var brannårsaken, men ifølge Vollelv startet brannen i noe skittent sengetøy som lå i trappeoppgangen.
Brannsikkerhet
Etter brannen ble det satt spesielt fokus på brannsikkerheten. I både "Erling Jarl" og de andre Hurtigrutene som var bygd i Italia ble både materialer og maling skiftet ut.
Av de 14 omkomne var ti soldater, og ni av dem var hjemmehørende i Sør-Norge. På Fornebu flyplass ble de hilset med militære hedersbevisninger.
Det var mange som undret seg over at brannen kunne få et så fatalt utfall.
(ekstern nettside)
Se innslag fra 1958: