Hopp til innhold

Så mye penger får veiprosjektene i Nordland

E6 Sørelva–Borkamo, Saltdal kommune:

Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023. Strekningen er på om lag 20 km og det er lagt opp til byggestart i 2023. Dagens vei er til hinder for et sammenhengende og effektivt stamveinett i regionen. I hovedsak dreier dette seg særlig om smal og svingete vei med mange ulykker og med vanskelige kjøreforhold om vinteren. Veien planlegges som en tofelts vei med fartsgrense 90 km/t og forsterket midtoppmerking.

E6 Helgeland sør, Grane og Vefsn kommune:

Prosjektet består av to delprosjekter – en veiutviklingskontrakt og Kapskarmo–Brattåsen–Lien. Anleggsarbeidene innenfor veiutviklingskontrakten startet i 2017 og 47,7 km av strekningen ble åpnet for trafikk i 2020. Kapskarmo–Brattåsen–Lien omfatter omlegging av E6 i ny trasé vest for tettstedene Trofors og Grane over en strekning på 22 km, med blant annet en tunnel og to bruer for kryssing av Vefsna og Svenningdalselva. I tillegg inngår ombygging av lokalt veinett. Delstrekningen Kapskarmo–Brattåsen–Svenningelv ble åpnet for trafikk i 2019. Gjenstående delstrekning Svenningelv–Lien startet opp i 2021, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2025.

E6/rv. 827 Bognes–Skarberget og Drag–Kjøpsvik i Hamarøy og Narvik kommune:

Regjeringen foreslår å videreføre arbeidet med å utbedre ferjekaiene. Prosjektet legger til rette for elektrifisering av ferjesambandene E6 Bognes–Skarberget og rv. 827 Drag–Kjøpsvik over Tysfjorden. Arbeidene omfatter økt kapasitet i kraftforsyningen til ferjeleiene, samt ombygging av ferjeleiene ved Bognes, Skarberget og Drag for å ta imot større ferjer, utvide antall oppstillingsplasser og legge til rette for universell utforming. Prosjektet omfatter også bygging av ny ferjekai ved Kjøpsvik, da dagens ferjekai er i dårlig stand. Anleggsarbeidene startet opp i 2021, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2023.

E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Tjeldsund, Kvæfjord, Harstad, Evenes, Sortland og Lødingen kommuner i Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner:

Regjeringen foreslår å bevilge om lag 3 milliarder kroner til OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid). I 2023 vil disse midlene blant annet bli brukt til forberedende arbeider på dette prosjektet, og det legges opp til anleggsstart i løpet av året. Prosjektet omfatter bygging av til sammen 82 km vei. I tillegg til strekningen Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt på E10 omfatter prosjektet en kort strekning av riksvei 83 fra E10 i retning Harstad og utbedring av dagens E10 mellom Fiskfjord og Kåringen. Prosjektet er forutsatt gjennomført som et offentlig-privat samarbeid (OPS), der OPS-selskapet finansierer, bygger, drifter og vedlikeholder veien gjennom årlige utbetalinger. Anskaffelsesprosessen for OPS-kontrakten startet opp i 2021, og det er lagt opp til at kontrakt blir inngått sommeren 2023. Dette vil legge til rette for at anleggsarbeidene kan starte opp i løpet av 2023.

Diverse utbedringstiltak:

Det prioriteres i hovedsak midler til trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende. Det planlegges å bruke midler til blant annet oppstart av nye utbedringsstrekninger. Statens vegvesen har opplyst at utbedringsstrekningen Sandvika–Sagelva på rv. 80 i Fauske og Bodø kommuner kan være aktuell, men dette vurderer etaten gjennom året.

E6-sambandet Skarberget-Bognes. Her ved ferga Vardehorn
Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK