I anbudsrunden er det bare dagens hurtigruteselskap, TFDS og OVDS, som har kommet med tilbud om å drive hurtigrutene de neste åtte årene.
Dermed må politikerne godta prisen på nesten 250 millioner kroner, mener Sahl.
Tidsnød
- Hvis Stortinget forkaster dette anbudet,
Jan Sahl
må vi ut på en helt ny runde, og da er vi kraftig i tidsnød i forhold til at avtalen skal være klar ved årsskiftet, sier han.
I dag får OVDS og TFDS 200 millioner kroner i statsstøtte for å drifte kysttrafikken mellom Bergen og Kirkenes. For de neste åtte årene krever rederiene mer.
Nå forlanger de to selskapene omlag 250 millioner kroner i året for å drive de 33 rundturene med hurtigruta. Sahl er ikke overrasket over den høye prisen.
Som forventet
- Den var omtrent som forventet. Det ligger på nivå med den prisen vi har nå pluss kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift. Uansett må vi forholde oss til det ene anbudet vi har fått, sier Sahl.
Samferdselsdepartementet vil forhandle prisen med OVDS og TFDS. Men dette skal ikke gå ut over antall anløp eller rutetider som er fastsatt i anbudsvilkårene.
God løsning
Geir-Ketil Hansen
Også SVs medlem i samferdselskomiteen, Geir Ketil Hansen, tror Stortinget må godta tilbudet.
- Dette er et område som ikke hvem som helst gir seg inn på. Derfor mente vi i SV at dette kunne vært løst ved forhandlinger med Stortinget. Men nå har vi fått en løsning, og den ser ut til å bli god til slutt, sier Hansen.