Hopp til innhold

Riksvei nummer én i fare

- Hurtigruten med det seilingsmønsteret vi ser i dag vil snart være historie.

MS Midnatsol i bølger

HØY SJØ: - Dagens elleve hurtigruteskip vil kanskje ikke lengre gå hele runden fra Kirkenes til Bergen.

Foto: Jostein Eilertsen / NRK

Det mener førstelektor i økonomi ved Handelshøgskolen i Bodø, Halvard Halvorsen.

I dag var det generalforsamling i Hurtigruten Group i Narvik og administrerende direktør Olav Fjeld vil nå selge unna deler hurtigbåt, ferger og bussdrift for å unngå økonomisk havari.

Les: Vil selje buss, ferjer og hurtigbåter

Økonomisk uvær

Fjell sa til generalforsamlinga at Hurtigruten nå må reindyrke kjernevirksomheten for å overleve.

Ved fusjonen i 2005 ble aksjonærene lovet at underskuddet skulle være borte til 2007. Slik gikk det ikke, tre milliarder kroner er lånt for å kjøpe skip og samlet underskudd de siste tre årene er på 600 millioner kroner.

Galopperende gjeld

- Noe må absolutt gjøres, for slik situasjonen er nå holder selskapet på å grunnstøte, sier mener førstelektor i økonomi ved Handelshøgskolen i Bodø, Halvard Halvorsen.

Han mener selskapet nå er helt nødt til å selge noe, for Hurtigruten taper penger hver dag.

- Det har heller ikke utsikter til å tjene penger i år. Problemet er at de dermed taper de tillitt hos de som har lånt selskapet penger samt hos aksjonærer.

Og med renteøkninger og høyere drivstoffpriser blir det stadig vanskeligere å tilbakebetale gjelda.

- Sitter igjen med tapsprosjekt

Ved å selge unna buss, ferge og hurtigbåtdrifta kan selskapet få banket ned gjelda som nå er nesten større en hele årsomsetningen.

- Spørsmålet er for det første om selskapet får solgt det de nå legger ut for salg. Selv om da gjelda vil bli mindre, vil de jo fortsatt sitte igjen med det de taper penger på, nemlig hurtigrutedrifta, sier Halvorsen til NRK.

For det er de store hurtigruteskipene som går med få passasjerer vinterstid.

- Hurtigruten er nok snart historie

I dag går de elleve hurtigruteskipene i rute fra Bergen til Kirkenes hver dag. Det vil det snart være slutt på, tror Halvorsen.

- Jeg tror ikke at selskapet klarer å fylle disse store båtene som nå går halvtomme vinterstid. En måte er å fjerne noen anløp, et annet er å kvitte seg med enkelte av skipene sine. Hurtigruten slik vi kjenner den i dag er nok snart historie.